Seznam Talks ve spolupráci s
seznam TALKS

Změří vám tlak i paměť a poradí se životním stylem. Síť lékáren Moje lékárna nabízí prevenci a podporuje dlouhověkost

Jiří Blatný

Návštěva lékárny dnes už není jen o výdeji léků. Stále více lidí tam míří i kvůli prevenci nebo konzultacím ke zdravému životnímu stylu. V lékárnách skupiny Moje lékárna jsou odborníci připraveni změřit zájemcům krevní tlak nebo zjistit cévní věk, a jsou tak svým zákazníkům partnerem pro zdraví, dlouhověkost a celkovou pohodu.

aside

Ondřej Žák v Mojí lékárně pracuje sedm let. Začínal jako „létající lékárník“, což je pracovník, který v případě potřeby zastupuje kolegy v lékárnách po celém Česku. Dnes je v Mojí lékárně manažerem preventivních programů a vzdělávání.

aside2

Libor Koziorek je obchodní ředitel a člen představenstva firmy Sanovia, která provozuje síť lékáren Moje lékárna. V loňském roce překonaly lékárny skupiny Moje lékárna obrat 4,5 miliardy korun.

aside3

Jolana Chrascinová je ředitelka a předsedkyně představenstva společnosti Sanovia.

„Lidé dnes více dbají na své zdraví a hledají co nejjednodušší a nejrychlejší způsob, jak ho sledovat,“ říká Ondřej Žák, manažer preventivních programů a vzdělávání ze skupiny Moje lékárna. Lidem se podle něj mnohdy nechce jít k lékaři, když je nic zásadního netrápí. Zároveň ale chtějí mít jistotu, že je vše v pořádku. Právě s tím jim lékárny dnes mohou pomoci.

Ještě nedávno byly přitom vnímány hlavně jako prosté výdejny léků – přinesete recept, odejdete s krabičkou přípravku. Vzhledem k většímu zájmu lidí o zdravotní prevenci se ale role lékáren mění. Lékárník je odborným poradcem a dokáže včas zachytit různé problémy. „Jejich role se mění vzhledem k rostoucím výdajům ve zdravotnictví a většímu zájmu lidí o prevenci,“ říká Jolana Chrascinová, ředitelka firmy Sanovia, která síť Moje lékárna provozuje.

„Přístup, který vychází z rodinné péče, nám umožňuje nabídnout klientům komplexní podporu nejen na úrovni léčby, ale i na úrovni prevence a životního stylu,“ vysvětluje Libor Koziorek, obchodní ředitel firmy Sanovia, která Moji lékárnu provozuje.

Lékárník – zdravotní partner pacientů

Zájem o preventivní akce je podle Žáka i kvůli rostoucí popularitě témat, jako je dlouhověkost, stále větší. Lékárny ze sítě Moje lékárna, kterých jsou v Česku téměř čtyři stovky, jdou trendu naproti. „Základní službou, kterou nabízíme, je měření vitálních funkcí, ale stále více se zaměřujeme na personalizovaný přístup, který umožní každému zákazníkovi lépe pochopit své zdraví a najít cesty k jeho zlepšení,“ říká Ondřej Žák.

Nabídku zdravotních testů v Mojí lékárně stále rozšiřují – měří třeba glykémii, tedy koncentraci cukru v krvi, cholesterol nebo při Dnech paměti zjišťují kognitivní funkce. „Brzy budeme nabízet i měření indexu tělesné hmotnosti BMI nebo množství vody a svalové hmoty,“ dodává Ondřej Žák. Když lékárník při některém z testů zjistí možné potíže, doporučí člověku návštěvu odborného lékaře. Zajistí tak včasnou diagnostiku a efektivní řešení problémů dříve, než by přerostly do závažnějších zdravotních komplikací.

Na popsané služby navazuje i nový koncept Zdravotní kompas, který propojuje různé aspekty zdraví, jako je strava, pohyb, spánek nebo duševní pohoda. Pacient získá ucelený pohled na své zdraví a zároveň dostane doporučení, jak optimalizovat životní styl na základě individuálních testů, které si může udělat online nebo přímo v lékárně. Farmaceuti v lékárně i v tomto případě pacientům s dalším postupem poradí. Má to jedinou podmínku – na všechny programy prevence a zdraví Mojí lékárny je nutné se předem objednat v internetovém rezervačním systému.

Pacienti si často myslí, že u volně prodejných léků nehrozí riziko předávkování nebo nežádoucích interakcí.

Ondřej Žák, manažer preventivních programů a vzdělávání ze skupiny Moje lékárna

S širším pojetím lékárnických služeb mají v Mojí lékárně bohatou zkušenost. Už před deseti lety spustili projekt Moje stáří, který stále probíhá a poskytuje užitečné informace pro zlepšení zdraví a pohody seniorů. Pacienti si v rámci tohoto programu mohou nechat změřit věk svých cév nebo provést analýzu složení těla.

Rozšiřování preventivních programů nic nemění na tom, že velká část aktivit dnešních lékáren samozřejmě souvisí s prodejem léčiv. Jejich nejčastějšími návštěvníky jsou podle Ondřeje Žáka senioři a maminky. Často přicházejí nejen pro předepsané léky, ale i pro volně prodejné přípravky nebo pro radu ohledně dávkování.

Právě správné užívání je podmínkou optimálního účinku daného přípravku, což lidé podle Žáka mnohdy podceňují: „Léky berou v nesprávný čas, vynechávají dávky nebo je zdvojují. To může mít vážné důsledky. Mnoho lidí si stále myslí, že u volně prodejných léků nehrozí žádná rizika. To však není pravda,“ říká. Platí to podle něj třeba u volně prodejných přípravků proti bolesti, které se mohou zdát neškodné, ale při špatném dávkování jsou potenciálně nebezpečné.

Nadužívání léků proti bolesti je podle Žáka v Česku velmi aktuálním tématem. „Problém se ale netýká jen běžných analgetik. Vysoká spotřeba je také u medikamentů na spaní nebo proti úzkosti,“ vysvětluje farmaceut. Podle něj by částečným řešením mohlo být přesunutí některých léků z volného prodeje do prodeje na předpis nebo do omezeného volného prodeje, při kterém lékárník musí ověřit totožnost kupujícího.

Rozšířenou mylnou představou je i to, že přírodní přípravek je automaticky zároveň bezpečný. „Nemusí to tak ale být. Třeba extrakty některých rostlin jsou ve větších dávkách nebezpečné,“ upozorňuje Žák. Ve své praxi se často setkává s pacienty, kteří chtějí jen přírodní přípravek bez syntetických látek. Dnes už přitom rozdíly v bezpečnosti mezi některými přírodními a syntetickými látkami mizí. Právě to je podle Žáka dobrý příklad toho, jaká je dnes role lékárníka – pomoci pacientovi s orientací v široké nabídce různých zdravotních přípravků.

Osobní přístup v pojetí Mojí lékárny prostupuje i do digitálního prostředí. Samozřejmostí je už dnes e-shop a možnost objednávat se na preventivní akce online. „Do budoucna chystáme rozšíření věrnostního programu, další vlny preventivních kampaní i posílení role chatbota a online poradenství,“ líčí další plány obchodní ředitel Libor Koziorek.

Moje lékárna

  • Přes 390 nezávislých lékáren po celé České republice

  • Individuální přístup a rodinná péče o každého pacienta

  • Moderní e-shop, který každoročně navštíví přes dva miliony uživatelů

  • Pravidelné preventivní programy a odborné poradenství