Soutěž o nejdelší lidský řetěz i kamion s DJem na průvodu hrdosti. Manažerům českého Amazonu se vyplácí sázka na empatii
Při vstupu do logistického centra Amazonu v Dobrovízi nás vítá ruch a přátelská nálada, která se nese prostorem místní kantýny. Máme se tu setkat se dvěma zaměstnanci, Andrejem Chmurou a Barborou Šikolovou. O chvíli později nás už na dálku zdraví širokým úsměvem. Vtipkují, jsou uvolnění, skoro jako by to byli sourozenci. Hned nás napadá, že to možná něco napovídá i o celkové atmosféře ve firmě.
Dáváme se do řeči. Poděkujeme za vřelé přivítání a veselou náladu, kterou kolem sebe šíří. „Veselá bude až za hodinu a osm minut,“ vtipkuje Barbora. Poznámka míří na konec směny, tedy i našeho rozhovoru. „Ne, dělám si legraci, neodpočítáváme tu minuty,“ dodává hned na vysvětlenou.
Ve třetím díle šestidílné série Amazon Talks představujeme dva zaměstnance distribučního centra v Dobrovízi – operations manažery Barboru Šikolovou a Andreje Chmuru. Barbora a její tým o 150 zaměstnancích v jedné části velkého distribučního centra zajišťují, aby příjem zboží proběhl bez problému. Na opačném konci haly řídí zhruba třikrát větší tým její kolega Andrej. Ti se zase starají o hladký export zásilek.
Andrej Chmura působí v Amazonu od roku 2015. Pochází ze Slovenska a do distribučního centra v Dobrovízi se přihlásil na pozici trenéra interních týmů. Nyní pracuje jako operations manažer. Je zodpovědný za bezproblémové odesílání objednaného zboží zákazníkům.
Dovednosti: Dokáže číst myšlenky svých dětí, a to především ty zákeřné.
V práci nejradši: Vymýšlí a realizuje projekty, které dávají smysl a zlepšují pracovní prostředí.
Počet let ve firmě: 9
Kolegové o něm říkají: Je to úžasný šéf, který je každý den inspiruje.
Co o něm nikdo neví: Je vášnivý hráč a sběratel deskových her.
Jít lidem příkladem
Andrej do Amazonu nastoupil v roce 2015. Začínal jako trenér – pomáhal kolegům zdokonalovat jejich pracovní dovednosti. Brzy se stal prvním povýšeným manažerem v distribučním centru v Dobrovízi. Dnes má na starosti dohled nad expedicí objednávek. V období největšího vytížení, například během Vánoc, se jeho tým rozroste až na 800 lidí.
Věřím v sílu týmové spolupráce a vedení lidí vlastním příkladem.
Andrej Chmura, Amazon Operations manažer
Andrej chce být pro zaměstnance vzorem v poctivém přístupu k práci. Usiluje o to, aby jeho tým neztrácel motivaci ani v náročných obdobích, kdy se objednávky jen hrnou. „Snažím se vysvětlovat širší souvislosti naší práce, aby všichni chápali, proč je právě to, co dělají, důležité,“ vysvětluje. Říká, že rád při práci používá selský rozum a k problémům se snaží přistupovat s co největší empatií.
Po náročném pracovním dni v distribučním centru v Dobrovízi se Andrej těší hlavně na čas s rodinou. „Mám malou dcerku, se kterou rád trávím každou volnou chvíli,“ říká. S dcerou a manželkou, kterou potkal v Amazonu, podnikají rodinné výlety na hrady a zámky po celém Česku. Ty ale navštívili už skoro všechny, a tak za nimi začínají jezdit i do okolních zemí.
Barbora Šikolová zahájila kariéru v Amazonu jako stážistka. U toho ale dlouho nezůstala a nyní působí jako operations manažerka. Náplní její práce je řízení týmu, který přijímá a naskladňuje zboží. Mimo jiné má bohaté mezinárodní zkušenosti, které získala během práce v Itálii, kde působila jako manažerka zodpovědná za školení zaměstnanců. Původně měla domluvené, že tam stráví jen tři týdny. Zaměstnavatel ji ale požádal, aby zůstala déle, a nakonec z toho bylo 15 měsíců. Vedla tým 20 trenérů a zvládla se při tom naučit italsky.
Dovednosti: Řidičák na auto a motorku, brzy i pilotní licence na letadlo. Domluví se 7 jazyky.
V práci nejradši: Programuje automatické reporty, ale stejně ráda sbírá prázdné krabice.
Počet let ve firmě: 7
Kolegové o ní říkají: Netroufá si odhadnout, co o ní kolegové říkají.
Co o ní nikdo neví: Ve volném čase si ráda pustí AZ kvíz a dělá chytrou.
Přistupovat ke všem stejně bez rozdílu
Barbora je dnes operations manažerka, ale v Amazonu začínala v roce 2016 jako stážistka. Na starosti má přijímání a naskladňování zboží. Jedním z jejích hlavních pracovních cílů je vytvářet pozitivní a inkluzivní prostředí, aby se všichni zaměstnanci cítili dobře. „Pro všechny budovy Amazonu v České republice vedu Glamazon, která podporuje LGBTQ+ komunitu,“ říká Barbora. Organizuje různé akce, kurzy a vzdělávací programy, které zvyšují povědomí o této problematice a podporují rovnost na pracovišti.
Věřím, že otevřená a respektující komunikace je základem pro budování lepšího prostředí pro všechny.
Barbora Šikolová, Amazon Operations manažerka
Po práci Barbora ráda tráví volný čas především aktivně. Miluje jízdu na motorce, která jí dává pocit svobody a pomáhá jí odpočinout si od každodenního stresu. „Teď na ní jezdím do práce každý den a krásně si tím vyčistím hlavu,“ říká Barbora. Kromě toho se učí létat s malým letadlem. „To je můj novější koníček a sen. Vnímám to také jako utužování rodinných vztahů, protože létám se svým tátou,“ vypráví Barbora.
Věděli jste, že…?
Amazon má pro své zaměstnance asistenční program, díky kterému mají k dispozici bezplatné konzultace s experty na různé oblasti. S emocionálními problémy či náročnými životními situacemi mohou pomoci psychologové. Pracovníci mohou využít i právního poradenství, ať už v otázkách rozvodu, nebo poslední vůle. Finanční poradce jim zase pomůže s finančními záležitostmi, jako jsou daně, dluhy či hypotéky.
Vytvářet rovné a spravedlivé prostředí pro všechny
Za práci v oblasti inkluze LGBTQ+ komunity v Amazonu získala Barbora ocenění Pride Business Forum Hero 2024. To se uděluje jednotlivcům, kteří výrazně přispívají k vytváření rovného a spravedlivého pracovního prostředí pro LGBTQ+ zaměstnance. „Na networkingové akci před šesti lety jsem se setkala s kolegy z Amazonu a začala jsem se ptát na plány firmy na Pride,“ vypráví Barbora, jak se snažila zapojit firmu do nejznámější akce podporující sexuální menšiny.
Začala oslovovat různé divize firmy s žádostí o podporu. Nakonec se jí finance interně podařilo získat, a tak mohla uspořádat prvním akci s kamionem a DJ, kde se poprvé sešli členové interní skupiny Glamazon.
Barbora však u jedné akce neskončila. Pustila se do organizování workshopů a přednášek na témata transgenderu a manželství pro všechny. Jednou z největších akcí byla soutěž o nejdelší lidský řetěz v rámci firmy, při které propojila zaměstnance distribučního centra a korporátních kanceláří v Karlíně.
Amazon podporuje nejen profesní, ale i osobní rozvoj svých zaměstnanců. Vstřícný přístup společnosti k jejich individuálním potřebám jim umožňuje dosahovat dobrých pracovních výsledků a užívat si plnohodnotný život i mimo práci.
Společnost Amazon byla už dvakrát po sobě oceněna jako špičkový zaměstnavatel a získala certifikát Top Employer.
V Česku provozuje dvě distribuční centra: Jedno v Dobrovízi u Prahy a druhé – robotické centrum – v Kojetíně. Kromě toho má také provozovnu Merch by Amazon v Jirkově u Chomutova a korporátní kanceláře v pražském Karlíně.