Vyvíjíme jedno z největších aut na dálkové ovládání v Česku, zní z kopřivnické Tatry
Tatra je nejstarším výrobcem vozidel pro silnice a terén na světě. Vznikla v roce 1850 a první nákladní vůz z její továrny vyjel v roce 1898. Od roku 2013 je v českých rukou a je úzce spjata se skupinou Czechoslovak Group (CSG). Její vozy jsou pověstné spolehlivostí a odolností. „Tatry byly dlouho jednoduché vozy, což byla v určitých ohledech výhoda. Ale museli jsme zareagovat na nástup nových technologií, legislativy i vyšší nároky uživatelů,“ říká Jan Pícha, který v Tatře vede oddělení elektroniky.
Jan Pícha v automobilce Tatra Trucks spojené se skupinou Czechoslovak Group (CSG) působí od roku 2020, v roce 2022 tam založil oddělení elektroniky, které aktuálně vede. Jeho tým vyvíjí elektroinstalace a software pro nákladní auta tradiční české automobilky. V automobilovém průmyslu se pohybuje celkem 15 let.
Výrobce proto nedávno kromě prototypu s pohonným systémem využívajícím vodíkové palivové články a ukázkového vozu se systémem automatizovaného řízení či možností dálkového ovládání představil i nové generace vozů modelových řad Tatra Phoenix a Tatra Force, které jsou vybaveny nejmodernější elektronikou. Ta splňuje legislativní normy i vysoké požadavky na bezpečnost, ergonomii i komfort. Vozy od Tatry totiž používají třeba hasiči, stavbaři, zemědělci, těžaři i armáda.
Změnu na trhu s nákladními automobily dobře ilustruje právě tatrovácké oddělení elektroniky, které ještě před necelými třemi lety v podstatě neexistovalo. „Vzešlo ze skupiny elektrikářů, kteří byli zodpovědní za předchozí elektro platformy. Dnes již fungujeme jako sloučené oddělení,“ vysvětluje Pícha a dodává: „Dnes už má náš tým dvacet členů. Na starosti máme kompletní vývoj softwaru, elektroinstalace i výběr nových komponentů pro vozy značky Tatra.“
Hlavním impulsem pro růst tatrováckého týmu elektroniky byl vývoj třetí generace vozů Tatra Force, s důrazem na moderní kabinu a elektroniku. Force je dnes jednou ze dvou hlavních modelových řad kopřivnické automobilky. „Oproti svým předchůdcům se aktuální generace pyšní nově konstruovanou kabinou a pokročilou elektronikou. Má digitální přístrojovou desku, přes kterou se dotykově ovládá klimatizace, rádio nebo diagnostika vozu,“ říká Jan Pícha s tím, že ale Tatra zachovala i fyzické ovladače palubního systému. Nová generace řady Force totiž bude mít široké využití a musí tedy vyhovovat různým zákazníkům.
U osobních aut je interiér s vyladěným infotainmentem standardem už řadu let a dosud popsané novinky tak jejich řidiče na první pohled možná neoslní. Je třeba si však uvědomit, že vývoj nákladních vozů je v tomto ohledu o několik let zpožděný, vysvětluje Jan Pícha. „A cílem právě bylo přiblížit ovládání vozů řady Force co nejvíce osobnímu autu,“ dodává.
Druhým vlajkovým modelem Tatry je Phoenix. Ten na rozdíl od Force využívá kabinu od firmy DAF, nizozemského partnera Tatry, vznětové motory značky Paccar či převodovky dalších výrobců podle přání zákazníků. Podvozek a celá konstrukční koncepce Phoenixu, do které kabinu a motor v Kopřivnici dosadí, je pak opět čistě z dílny Tatry.
Unikátní podvozek
Zásadním konstrukčním prvkem vozů Tatra je podvozek, jehož základní koncepci v Kopřivnici vyvinuli už ve 20. letech minulého století a který se v moderním provedení používá i dnes. Skládá se především z centrální nosné roury a nezávisle zavěšených výkyvných polonáprav, které mohou být hnané i nehnané i nehnané, a dokonce řiditelné.
Hlavní výhodou je, že celý systém pohonu je ukryt v centrální nosné rouře. Je tedy chráněn před vnějším poškozením. Centrální nosná roura také významně přispívá k takové pevnosti podvozku v krutu a ohybu, se kterou se klasické žebřinové podvozky používané u jiných výrobců nemohou srovnávat. Díky unikátnímu podvozku si vozy Tatra poradí i s velmi obtížným terénem.
Tatra také investuje do vývoje alternativních pohonů. Vloni představila prototyp modelové řady Force ve verzi e-Drive s pohonem využívajícím elektromotor a vodíkové palivové články. Systém funguje následovně: vodík, který si vůz veze přímo na palubě v nádržích, se mísí s kyslíkem a během chemické reakce vzniká elektřina pro elektromotor, který vůz pohání. Jediným odpadem, který při tom vůz produkuje, je vodní pára. Prototyp Force e-Drive v Tatře postavili ve verzi pro těžařský průmysl s celkovou váhou 45 tun. Jeho elektromotor má maximální výkon 580 kW a točivý moment 2 300 Nm.
Kromě vodíkového pohonu se v Tatře zabývají i hybridním pohonem, který kombinuje klasický naftový motor s elektromotorem. „Jedním z našich dalších projektů je bateriové vozidlo s dojezdem až tři sta kilometrů,“ dodává Jan Pícha.
Výhodou takového hybridu je podle něj fakt, že si řidič může zvolit, jestli bude používat jen naftový, nebo jen elektrický motor, případně oba najednou. „Vozidlo má široké využití. Hlavně tam, kde je potřeba tichý chod, což můžou být městské aglomerace nebo vojenské mise. Dále může Tatra jet s minimální termální stopou a se sníženými emisemi,“ popisuje Pícha, podle kterého Tatra toto vozidlo představí na listopadovém veletrhu elektromobility e-Salon v Praze.
Osmnáct tun na dálkové ovládání
Dalším z trendů automobilového průmyslu, kterým se Tatra při vývoji nových modelů inspiruje, je automatizovaný systém řízení. Má ho ukázkový vůz modelu Force, který aktuálně automobilka testuje. Cílem je připravit nákladní vůz s automatizovaným řízením 3. úrovně, ve kterém řidič nepřebírá řízení trvale, ale musí nad vozidlem převzít kontrolu po uplynutí určité doby.
„Nyní zkoušený prototyp je předobrazem vozidel, která mohou najít uplatnění například u záchranářských jednotek či v průmyslu i ve spolupráci s drony,“ vysvětluje Jan Pícha a pokračuje: „Řídí se ovladačem s joysticky. Vždycky říkám, že máme jedno z největších aut na dálkové ovládání v Česku, protože je to nákladní vozidlo s celkovou hmotností 18 tun.“
„Systém pro dálkové ovládání vozidel máme od Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava, kde ho vyvinuli,“ upřesňuje vedoucí elektronického vývoje Tatry původ technologie. Výhodou dálkového ovládání je, že vůz může fungovat v nebezpečných prostředích, například při hašení požárů nebo v jiných rizikových situacích, které by pro člověka byly příliš nebezpečné.
Vzdálené, případně i automatizované řízení je ale jen jednou z inovací, za kterými oddělení elektroniky Tatry stojí. Automobilka s partnerskou firmou Valeo vyvíjí i různé asistenční systémy. „Aktuálně chceme do vozidel zavádět funkce, které budou řidiče upozorňovat na to, že se v terénu blíží překážka,“ dává příklad Pícha.
Czechoslovak Group (CSG)
Globální průmyslová a technologická skupina vývojových, výrobních a obchodních firem dodávajících inovativní řešení do celého světa.
Sídlí v srdci Evropy a staví na dědictví československého průmyslu. Zahrnuje tradiční i nové firmy v Česku, v řadě dalších zemí Evropy nebo v USA.
Hlavními pilíři podnikání CSG jsou obranný a bezpečnostní průmysl, automotive, letecký a železniční průmysl a vývoj i výroba radarových a elektronických systémů.