Vlastní byznys jsem upřednostnila před osobním životem, říká jedna z nejznámějších tváří českého marketingu Kateřina Borovanská
Stojí v čele tří úspěšných firem, snaží se ovlivnit podobu českého i mezinárodního mediálního a marketingového trhu, ale i představu o tom, jak by mohla vypadat kariéra úspěšné ženy – podnikatelky.
Profesní kariéru zahájila Kateřina Borovanská už v šestnácti letech, kdy pracovala jako fotomodelka. Její touha však směřovala jinam, a tak se postupně stala jednou z nejvlivnějších postav českého marketingu. Šíře jejího zájmu se projevila už na vysoké škole, postupně studovala matematiku, informatiku, politologii i lingvistiku. Podnikat začala během studií. Nejdříve šlo o pořádání eventů pro různé značky, v jednadvaceti letech už řídila prestižní projekty. Založila agenturu Freya či soutěž Fenix Awards zaměřenou na komunikaci značek a firem. Pracovala pro klienty se zvučnými jmény jako E.ON, FORMULE 1 či Moser. Spoluvlastnila magazín Muži v Česku a rebrandovala Českou Asociaci inovativních farmaceutických firem (AIFP), nebo IT společnost Cleverlance patřící do skupiny Aricoma KKCG. Pět let také řídila kampaň na očkování proti chřipce v ČR.
Podnikatelka, zakladatelka několika firem a vizionářka Kateřina Borovanská už dvacet let ovlivňuje podobu mediální a marketingové scény v Česku i v zahraničí. První velkou akci o content marketingu uspořádala již v roce 2012. Šlo o průkopnickou konferenci zaměřenou na obsahový marketing. Tehdy se však s velkým pochopením nesetkala. „Většina lidí z oboru tvrdila, že to nikdy nebude téma, že obsahový marketing se nestane dominantou v komunikaci firem a značek,“ vzpomíná. O rok později založila ceny, které nyní dorostly do největších ve svém oboru právě proto, že se content marketing stal jednou z dominant.
O několik let později se ale ukázalo, že bez kvalitního obsahu a digitálních strategií se už žádná firma ani značka neobejde. Jeden ze zásadních zlomů v obsahovém marketingu podle Borovanské nastal zhruba v roce 2011, kdy se na trhu začal výrazněji projevovat vliv sociálních sítí. „Sociální média úplně změnila pravidla hry. Najednou každá firma musela začít dělat obsahový marketing, jinak by ztratila krok s dobou a dialog se zákazníkem,“ říká Borovanská.
Jogurt na Instagramu
Ještě před dvaceti lety stál marketing na jednostranné komunikaci – firmy určovaly svůj příběh a spotřebitelé jej jednoduše přijímali. „Na vše bylo více času, pozornost zákazníka se tolik nerozptylovala,“ říká Borovanská. Dnes však díky masové rozšířenosti digitálních zařízení mohou zákazníci kdykoli dávat firmám okamžitou zpětnou vazbu ze všech stran. „Dříve jste si koupili jogurt, který vám nechutnal, a tak jste si ho zkrátka už nikdy nekoupili. Dnes ho do minuty vyfotíte na Instagram či jinou sociální síť a řeknete celému světu, že není dobrý,“ říká Borovanská.
Posun směrem k otevřené zpětné vazbě zcela změnil to, jak se pracuje s obrazem firmy. A těží z toho právě obsahový marketing. „Už to není jen trend, je to způsob, jakým firmy existují v digitálním věku,“ shrnuje Borovanská vývoj na marketingovém trhu.
Stejný dopad jako na firmy mají sociální sítě i na média. Digitální platformy změnily způsob, jakým konzumujeme zprávy a informace. „Publikum už nečeká na večerní zprávy nebo ranní noviny, chce mít přístup ke všemu okamžitě, navíc jsou lidé často mnohem rychlejší než samotní novináři,“ říká Borovanská. Podle ní musí média reagovat na inovace rychleji a dynamičtěji než dříve. „Jenže v tom mnohá z nich selhávají a je velkou otázkou, jak redefinovat očekávání od médií a držet jejich zásadní úlohu v moderní době, kterou je nezávislost a pravdivost informací,“ dodává.
Umělá inteligence není chytrá sama o sobě
Další významná změna, která ovlivňuje mediální prostředí, je masové rozšíření umělé inteligence. Podle Borovanské většina firem tvrdí, že s ní pracují, ale často se jedná jen o její povrchní uplatnění, které nemá skutečný dopad na kvalitu nebo efektivitu práce. „Umělá inteligence je skvělý nástroj, ale zdaleka ne všichni vědí, jak s ní pracovat. Často se využití AI zjednoduší na to, že nám někdo na konferenci řekne, jak je skvělá, ale reálná implementace pak pokulhává.
Jen ta média, která budou schopna flexibilně reagovat na nedávné změny, podle Borovanské přežijí. „Chtěla bych, aby se do českého mediálního a byznysového prostoru vrátilo více osobností s názorem a chutí měnit věci k lepšímu. Persony, které budou odvážné a připravené bořit zavedená pravidla. Aby se novináři vrátili k opravdové žurnalistice, dostávali za svou práci adekvátní odměnu a měli prostor pro psaní kvalitních materiálů,“ říká.
V Londýně se cítí být sama sebou
Po letech střídavého života mezi Českem a Velkou Británií se před několika měsíci Borovanská rozhodla natrvalo usadit v Londýně. „V britské metropoli jsem chtěla žít už od roku 2004. Nakonec to umožnila až správná kombinace pracovních projektů a mého zdravotního stavu,“ říká Borovanská, která v Londýně chystá mezinárodní edici Fenix Awards a další podnikatelské aktivity. A má na co navazovat. „Otvíráme tu zase agenturní byznys a chceme českým firmám pomoci s B2B vztahy na britském trhu,“ doplňuje Borovanská, která v Česku pořádá velkou soutěž zaměřenou na byznys a marketing už 11 let.
Londýn ji fascinuje především svou rychlostí, energií a velkou koncentrací talentovaných lidí. A to jsou atributy, které jejímu pracovnímu tempu vyhovují více než Praha. „Život jsem si nastavila tak, abych mohla pracovat klidně 16 hodin denně, sportovat, a přitom mít vše na dosah ruky,“ popisuje.
Otevřenost vůči novým informacím je klíčem k úspěchu
Borovanská se nedokáže smířit s tím, že ženy ve vysokých pozicích stále čelí překážkám, které jejich mužští kolegové většinou neznají. „Ženy mají přirozeně méně respektu, jsou častěji terčem šovinismu nebo pomluv,“ zdůrazňuje. Dodává, že sama uspěla díky své odvaze, ostrým loktům a schopnosti zvládat stres.
„Každá žena by měla najít své silné stránky a hrát podle nich,“ radí Borovanská. K tomu je ale třeba se neustále vzdělávat a přizpůsobovat rychle se měnícím podmínkám. Podle Borovanské je otevřenost vůči novým informacím a přístupům nezbytná pro dlouhodobý úspěch nejen v byznysu, ale v jakémkoli oboru. „Změna, posilování a inovace jsou základem kvality a růstu u čehokoli, co děláte,“ dodává.
Nikdy si nemyslete, že už víte všechno. To je začátek konce.
Kateřina Borovanská, podnikatelka a zakladatelka soutěže Fenix Awards
Nemůžete chtít a mít všechno
Kateřina Borovanská se rozhodla nemít rodinu. „Uvědomila jsem si, že rodinný život není pro mě. To mi umožňuje se naplno věnovat kariéře. Ženy bez dětí jsou však často ostrakizovány a vnímány negativně, jako by jejich životní volba byla méněcenná,“ říká Borovanská. Nelíbí se jí, že společnost na ženy vyvíjí tlak, aby splňovaly tradiční očekávání. Ona sama je se svou volbou spokojená, protože jí umožňuje plně se soustředit na byznys a mít život, který si vysnila.
Fascinují mě výzvy a to, co je za rohem, co ještě nevidím. Zítřek mě posouvá dál.
Kateřina Borovanská, podnikatelka a zakladatelka soutěží Fenix Awards a skupiny F major.
Pečovat o psychickou kondici je při velkém pracovním tempu naprosto zásadní. Každý den si proto Kateřina Borovanská nastavuje mentální reset, aby se nezahlcovala negativními emocemi. „Nepřenáším si stres a problémy z jednoho dne do druhého,“ vysvětluje. Udržovat se v rovnováze jí pomáhá i sport. Pravidelně trénuje až deset hodin týdně a v hektickém pracovním dni si najde čas i na pozdní večerní návštěvu fitness centra. Jejími nejoblíbenějšími sporty jsou tenis, jízda na koni a plavání. Těší ji, že v budově, kde žije, je střešní bazén a posilovna přístupná nonstop.
Konference Brand & Content 2024
3. 12. 2024 ve Forum Karlín
Celodenní konference věnovaná značkám, marketingu a médiím
Zahraniční hvězdy i překvapení
Součástí bude Seznam Brand Studio a jeho ředitel Andy Sitta
Těšit se můžete na témata o mediálním fenoménu TV Nova či o tom, jak Česká spořitelna dělá HR branding