Seznam Talks ve spolupráci s
seznam TALKS

Vítězství nemusí být vždy ta největší výhra

Izabela Nováková

Xavi Serra miluje výzvy a porážky bere jako příležitost naučit se něco nového. Nadevše si ale šéf závodní divize španělské automobilky CUPRA cení týmového ducha.

aside

Xavi Serra, současný vedoucí CUPRA Racing, je absolventem automobilového inženýrství. Už během studií trávil víkendy na trénincích Formule 3 ve Španělsku. Krátce po škole pak v roce 1997 nastoupil do divize SEAT Sport, kde jako designér navrhoval automobilové díly pro mistrovství světa v rallye. Pak přešel do týmu Peugeot Sport a žil pár let v Paříži. Když se SEAT po několikaleté pauze vrátil na závodní okruhy, odletěl zpátky do Barcelony. Tehdy začala Xaviho cesta za titulem mistra světa. Do SEAT nastoupil jako šéf technických inženýrů a měl pod sebou šest závodních aut a týmů. Na tohle období vzpomíná jako na vrchol své kariéry. Se dvěma svými týmy získal titul mistra světa v šampionátu cestovních vozů FIA, tedy Mezinárodní automobilové federace. V roce 2018 se pak z divize SEAT Sport stala samostatná sportovní automobilka CUPRA, jejíž DNA tvoří právě závodnické geny. Xavi s vozy CUPRA získal dva tituly mistra světa, tentokrát v divizi elektrických cestovních vozů.

Závodní divize automobilky CUPRA patří k průkopníkům e-motorsportu, tedy závodů aut s plně elektrickým pohonem. „Na úplném začátku byla elektrifikace vnímaná jako nuda. Když jsme začínali, Formule E byla v e-motorsportu jedinou závodní disciplínou. Elektřina a výkon se ale k sobě perfektně hodí. Z velmi malých a relativně levných motorů dokážeme dostat ohromnou porci wattů,“ vysvětluje Xavi, který v automobilce CUPRA šéfuje technickému vývoji. Stojí v čele všech závodních týmů a také skupiny inženýrů, kteří se zabývají výzkumem a vývojem sportovních aut.

Xaviho tým před pěti lety představil na barcelonském okruhu vůbec první plně elektrický závodní vůz na světě v kategorii touring – CUPRA e-Racer. Motoristickému světu tím naznačil, že budoucnost tohoto sportu může být ryze elektrická. I díky tomu pak vzniklo FIA Electric TCR Championship – oficiální mistrovství světa elektrických cestovních vozů, tedy silničních aut upravených pro potřeby závodních okruhů. „Přišli jsme s konceptem elektrických závodních aut a jsme na to obzvlášť hrdí,“ říká Xavi, jehož tým si ze šampionátu odvezl už dvě vítězství. Dodává, že burácení motorů tak nahrazují tichá, ale zato výjimečně výkonná auta.

Automobilka CUPRA patří k průkopníkům takzvaných e-závodů. Ty se konají nejen na závodních okruzích, ale i třeba v pouštích nebo na skalnatém pobřeží.

Automobilka CUPRA patří k průkopníkům takzvaných e-závodů. Ty se konají nejen na závodních okruzích, ale i třeba v pouštích nebo na skalnatém pobřeží.

Automobilka CUPRA patří k průkopníkům takzvaných e-závodů. Ty se konají nejen na závodních okruzích, ale i třeba v pouštích nebo na skalnatém pobřeží.

Neusnout na vavřínech

Vedení závodních týmů přineslo Xavimu spoustu nových zkušeností. Nejvíc si cení toho, že díky tomu teď umí „spadnout a znovu se rychle zvednout“. Věří, že opakované porážky vás naučí, abyste se nikdy nenechali úplně srazit na kolena. „To je v životě extrémně důležité a závody vám to připomínají téměř každý víkend,“ dodává.

Mám radši velké výzvy než nekonečnou řadu vítězství.

V závodním světě jsou rychlá nejen auta, ale také způsob, jakým se vyvíjejí. Nápady týmu inženýrů se okamžitě stávají skutečností, a právě proto si podle Xaviho nemohou dovolit otálet. „Jakmile usnete na vavřínech nebo se necháte skolit prohrou, jste rychle odsunuti na vedlejší kolej. Ale právě tahle dynamika mě i můj tým pohání kupředu. Žene nás odhodlání být den ode dne lepší,“ popisuje.

Na závodním okruhu všichni touží po výhře, podle Xaviho ale zisk titulů není tím nejdůležitějším. Tým musí umět hlavně překonávat překážky a posouvat hranice. „Pocit vítězství je sice skvělý, ale pokud jste stále první, znamená to, že nečelíte dostatečně velkým výzvám,“ dodává.

small1

Od pouště po mrazivé fjordy

V roce 2021 se CUPRA stala první automobilkou, která se zúčastnila soutěže pro elektricky poháněná SUV. Projekt nazvaný Extreme E pořádá závody v lokalitách s náročným terénem. V minulosti se odehrávaly například v Grónsku, na poušti v Saúdské Arábii nebo podél divokého pobřeží na jihu Anglie.

Součástí filozofie závodů Extreme E je co nejvíc minimalizovat dopady na místo, kde se konají. V rámci speciálního programu Extreme E Legacy proto závodní týmy pomáhají navracet do přírody ohrožené druhy zvířat a rostlin. Na pobřeží Senegalu tak například zasadily milion mangrovníků, vysázely stromy na více než sto hektarech pralesa v Amazonii nebo přispěly k ochraně vzácných mořských želv v Saúdské Arábii. Tamní pláže, na kterých želvy snášejí vajíčka, oplotily a dovezly na ně písek.

Silné hodnoty vedou k vítězství

Úspěch podle Xaviho vždy stojí na lidech a jeho tým je toho nejlepším důkazem. Nikdy nepatřil k těm nejbohatším a největším, na výsledcích to však nebylo znát. „První dva šampionáty jsme vyhráli díky odhodlání a soudržnosti. Tohle peníze ani jiné věci nepokryjí,“ říká Xavi.

Lásku k autům mám v DNA.

Dobrý kolektiv s týmovým duchem podle něj musí stát na transparentnosti, loajálnosti a poctivosti. „Když v týmu tyhle hodnoty chybí, nikdy nebude dlouhodobě úspěšný. Dřív nebo později se uvnitř objeví třenice a věci se začnou rychle kazit.“ Dodává, že tým, který netáhne za jeden provaz, se z chyb nikdy dostatečně nepoučí, což se zákonitě projeví i na výsledcích.

small2

Umění naslouchat

Hlavním úkolem dobrého šéfa je podle Xaviho vyvažovat v týmu různé typy osobností. A také hledat silné stránky každého z nich a na nich pak stavět. „Abyste tohle dokázali, musíte se nejdřív naučit naslouchat lidem, což je podle mě nejdůležitější vlastností každého úspěšného lídra,“ říká. Vedoucí týmu by podle něj navíc neměl být expertem na všechno. „Mám kolem sebe lidi, kteří jsou mnohem chytřejší a kvalifikovanější než já,“ vysvětluje.

Důležitá je podle Xaviho i motivace. „Snažíme se lidi v týmu motivovat, ale člověk to v sobě musí mít i přirozeně. Jinak to fungovat nebude,“ vysvětluje. Důvody, které každého člena týmu táhnou dopředu, se pak mohou lišit. Někoho podněcuje touha po uznání nebo vítězství, jiné zase vědomí, že jejich práce má smysl. Ale bez vlastního zapálení pro věc to podle něj zkrátka nejde.

Nadšení a motivaci pak podle Xaviho nejlépe nabudí nové výzvy. Ilustruje to na příkladu, kdy se svým týmem dvakrát po sobě ovládl mistrovství světa elektrických cestovních vozů. Hned poté jim však došlo, že musí zkusit něco nového. „Chceme pořád vyhrávat, ale opakovaná vítězství už tolik nemotivují se dál zlepšovat. Takže jdeme i do Formule E, která pro nás představuje velkou výzvu. Právě takové věci ženou tým dopředu,“ dodává.

Staňte se součástí kmene CUPRA

Ztělesnění silného výkonu, designu a osobitosti, které pokoří všechny výzvy. Každý model CUPRA je symbolem touhy posouvat hranice možného a stvořit v automobilovém světě něco výjimečného.