Seznam Talks ve spolupráci s
seznam TALKS

Udržitelností by měla žít celá firma. Každý zaměstnanec by měl chápat, proč je důležitá, říká ředitel komunikace z McDonald’s

Ivana Eder

Značky mají potenciál pomáhat na lokální i globální úrovni. Ve svém byznyse s tím počítá stále více z nich. Pro potenciální zaměstnance to bývá často i jedna z nejdůležitějších věcí, na jejímž základě se rozhodují při hledání nové práce.

aside

Tomáš Myler v McDonald’s působí jako impact director od roku 2023. Na starost má interní a externí komunikaci a public affairs v Česku, na Slovensku a Ukrajině. Specializuje se zejména na ekologickou udržitelnost a zákaznickou zkušenost. Do McDonald’s přišel ze společnosti Schwarzgruppe, kde působil na stejné pozici. Je velkým stoupencem myšlenky zálohování PET lahví a plechovek.

Pro současné generace mladých lidí už nejsou byznysové úspěchy a prestiž značek zdaleka tím nejdůležitějším. Potenciální zákazníky a budoucí zaměstnance zajímá u firem i to, jak se staví k udržitelnosti. Tedy například to, jak se angažují ve společenských otázkách, zda podporují menšiny nebo jak dbají na to, aby měla jejich činnost co nejmenší dopad na životní prostředí1. Na to reaguje stále více značek. „Je to skvělý posun. Běžně dnes vznikají pracovní pozice, které jsou zaměřené vyloženě na udržitelnost nebo diverzitu v byznyse. To bylo před deseti lety ještě nemyslitelné,“ říká Tomáš Myler, impact director z McDonald’s.

Firmy si uvědomují, že už nestačí jen od společnosti něco dostávat, ale měly by do ní i nějak přispívat.

Podle Mylera je důležité, aby firmy podporovaly takové projekty, které vycházejí z hodnot, jimiž se samy dlouhodobě řídí. „Zdaleka to nespočívá jen v tom, že například necháte vysázet les a tím to končí. Udržitelností by měla žít celá firma. Když zaměstnanci nepochopí, proč je toto téma důležité, nedává to smysl. Proto je zásadní vše komunikovat nejprve interně a až pak ven,“ říká. V opačném případě se může jednat o takzvaný greenwashing, tedy o to, že se firmy hlásí k tématu ekologické udržitelnosti, ačkoli to nemusí být pravda.

Zcela bez obalových plastů od roku 2025

Jelikož McDonald’s provozuje řetězec restaurací, mezi tématy, kterými se zabývá nejčastěji, jsou nakládání s odpadem, eliminace plastů či plýtvání potravinami. Jedním z kroků, které v tomto ohledu firma podnikla, byla změna procesu přípravy jídla. Například sendviče už nejsou připravovány dopředu, ale jsou skládány až na základě konkrétní objednávky. „Zákazník tak své jídlo dostane co nejčerstvější, a zároveň se tak vyhneme tomu, že se neprodané sendviče musí vyhodit. Proto je dnes náš potravinový odpad na minimu, a když přeci jen nějaký vznikne, putuje do bioplynových elektráren, kde se z něj vyrábí energie,“ vysvětluje Myler.

Firma si také předsevzala, že se do roku 2025 úplně zbaví všech plastových obalů. Ale už nyní v jejích restauracích nenajdete brčka ani nápojová víčka z plastu. V blízké budoucnosti řetězec rovněž plánuje umožnit zákazníkům na každé z poboček třídit veškerý obalový materiál, od papíru až po plechovky.

V každém našem rozhodnutí se skrývá volba být udržitelnější. Například odstranění plastových víček vypadá jako malá věc. Pro nás je to ale ročně o 82 tun plastu méně.

Fastfoodový řetězec se snaží spolupracovat i s lokálními dodavateli surovin. V nabídce tak najdete lívance s posázavským Pribináčkem nebo sendvič s Lučinou z Vysočiny. V sezonních a prémiových menu navíc McDonald’s nabízí burgery z hovězího masa z českých chovů.

V zástěře se musí za pult postavit i vrcholový manažer

McDonald’s má v současnosti 121 restaurací po celém Česku a stále otevírá další. V průměru tak každoročně nabídne 500 nových pracovních míst. A zakládá si na co největší diverzitě. Mezi zaměstnanci jsou tak na různých typech úvazku studenti, matky samoživitelky i lidé v důchodu. „Je úžasné, kolik různých lidí na jedné směně potkáte,“ říká Myler.
Každý, kdo chce v McDonald’s pracovat, si musí vyzkoušet ostrý provoz v restauraci. Na vlastní kůži tak zažije, jaké to je připravovat jídlo a obsluhovat zákazníky. Týká se to všech včetně manažerů a ředitelů. „U byznysu, který je tak silně orientovaný na zákazníka, je nutné, aby mu každý zaměstnanec dobře rozuměl. Než si tedy sednete například do kanceláře, naučíte se, jak se dělají ty správně křupavé hranolky nebo jak se točí zmrzlina,“ popisuje Myler.

Franšízanti se snaží být dobří sousedé

V Česku jsou všechny pobočky McDonald’s franšízy. Jejich provozovatelé proto mají velký podíl na tom, jaké dobročinné aktivity firma pořádá nebo jakých se účastní. Jednou z nich je projekt Ukliďme Česko, v němž se zaměstnanci zapojují do úklidu v okolí restaurací. „Nejenže pomáhají dobré věci, ale zároveň si v kolektivu budují hlubší vztahy, protože tyto akce pojímají jako teambuilding,“ dodává Myler.

Chceme, aby naše restaurace nebyly vnímány jen v rámci nadnárodního řetězce McDonald’s, ale především jako součást lokálních komunit, kterým se snaží pomáhat.

McDonald’s se zapojil i do iniciativy Dobrý soused, která se snaží finančně podporovat místní komunity. „Franšízanti si vybírají projekty, které jsou jim nejblíž. Díky tomu je pomoc velmi rozmanitá a dostane se do všech regionů republiky,“ říká Myler. Provozovatelé restaurací podporují například sbory dobrovolných hasičů, kulturní i sportovní spolky nebo některá zdravotnická zařízení.

Větší projekty pak realizuje nadační fond Dům Ronalda McDonalda, který v Česku působí už 22 let. V listopadu roku 2022 otevřel v pražském Motole první dům pro rodiny vážně nemocných dětí. „Posláním nadačního fondu, který jako hrdý generální partner podporujeme, je umožnit rodinám, aby mohly být spolu, když prožívají těžké časy“, říká Myler. V domě je kompletní zázemí pro 21 rodin dětských pacientů a služba jim je poskytována zdarma. Do budoucna má nadační fond v plánu otevřít tyto domy i v dalších krajích.

Tomáš Myler působí v komunikaci a marketingu už přes 12 let

Tomáš Myler působí v komunikaci a marketingu už přes 12 let

Z McDonald’s cupu do extraligy

Ve snaze motivovat děti, učitele a rodiče k tomu, aby svůj volný čas trávili aktivně, firma už 25 let pořádá žákovský fotbalový turnaj McDonald’s cup. Doposud se jej zúčastnilo celkem přes 1,6 milionu dětí a jde tak o největší fotbalový turnaj pro první stupně základních škol. Obdobné soutěže se hrají ještě na Slovensku a v Anglii, nápad se ale zrodil právě v Česku. Ambasadory letošního jubilejního 25. ročníku jsou členové české reprezentace Václav Černý a Klára Cahynová, kteří sami před lety turnajem prošli jako hráči.

McDonald’s cup není jen o kopání do míče. Děti se v něm učí dbát na hodnoty, dodržovat fair-play, vyhrávat, ale i prohrávat. A to je skvělý základ do života.

Do turnaje se každý rok hlásí více škol než v předchozích ročnících. V minulém roce se jich zapojilo už přes 2 000. Vytvořily 3 000 družstev, v nichž hrají společně chlapci i dívky. „Smíšená družstva jsme měli již od počátku. V turnaji je však stále převaha chlapců, a tak se snažíme dívky více motivovat, aby věděly, že ve fotbale mají i ony své místo,“ říká Myler. Samotná účast v McDonald’s cupu je pak pro děti velkým zážitkem. „Finále turnaje se vždy hraje na extraligových moderních stadionech, letos to bude v Hradci Králové. Vítězné družstvo se pak pojede podívat na zápas Bundesligy do Wolfsburgu,“ říká Myler.

Nadační fond Dům Ronalda McDonalda pomáhá už 22 let

    Podívejte se na konkrétní projekty a zapojte se