Seznam Talks ve spolupráci s
seznam TALKS

Z Ukliďme Česko se stala obří akce, do níž se zapojují statisíce lidí, říká jednatel společnosti E.ON

Izabela Nováková

Firma už šestnáct let pořádá soutěž E.ON Energy Globe, která oceňuje ekologické inovátory. Letos navíc spouští další projekt zaměřený na udržitelnost. Jeho cílem je motivovat lidi, aby cestovali po Česku s ohledem na jeho kulturní i přírodní bohatství.

aside

E.ON je mezinárodní energetický holding se sídlem v německém Essenu, který působí ve 14 zemích Evropy. Kromě Česka například ve Velké Británii, Švédsku, Nizozemsku, Itálii, na Slovensku, v Rumunsku nebo Maďarsku. Jako jednatel působí Tomáš Bělohoubek v českém E.ONu od roku 2017. Na starosti má zejména oblasti IT a zákaznické péče. Předtím pracoval více než deset let ve společnosti Detecon International, kde se věnoval především strategii a digitalizaci v Evropě, Asii, Africe i Latinské Americe.

Jeden z největších dodavatelů energií v Česku i v celé Evropě si předsevzal, že do roku 2030 sníží svou uhlíkovou stopu o 75 procent oproti stavu z roku 2019. Důraz na udržitelnost je pro E.ON naprosto zásadní. Prostupuje celou společností a na všech úrovních ovlivňuje téměř každé její rozhodnutí. Ať už se jedná o využívání energie z obnovitelných zdrojů v objektech firmy, podporu ekologických projektů, motivaci zaměstnanců k dobrovolnictví, či vzdělávání zákazníků. „Pokud chce firma existovat i za dalších sto nebo dvě stě let, udržitelnost pro ni nesmí být prázdným pojmem, ale hmatatelnou realitou,“ přibližuje vizi Tomáš Bělohoubek, jednatel společnosti E.ON Česká republika.

Společnost oceňuje inovativní a ekologické projekty v rámci soutěže E.ON Energy Globe. Ta je součástí prestižní mezinárodní soutěže, která probíhá ve 186 zemích. V Česku se soutěž pravidelně koná od roku 2008, z Rakouska ji sem přivedl tehdejší generální ředitel českého E.ONu Michael Fehn. „Ukázalo se, že to byl vizionářský krok. Ekologie a udržitelnost v té době ještě ve společnosti tolik nerezonovaly,“ připomíná Bělohoubek.

Nejvýznamnější českou soutěží pro projekty v oblasti ekologie, životního prostředí a úspor energií doposud prošlo téměř 3 800 projektů. Hodnotí je odborná porota složená z vědců a akademiků, ve finále pak rozhoduje veřejnost. Vítěz soutěže získá od společnosti E.ON půl milionu korun na rozvoj svého projektu a postupuje do mezinárodního finále, kterého se účastní výherci z dalších zemí.

E.ON Energy Globe umožňuje dát prostor, pozornost a ocenění lidem, kteří chtějí dělat něco prospěšného.

Tomáš Bělohoubek mluví o E.ON Energy Globe jako o nedílné součásti firmy. „Je to naše vlajková loď a naše tradice,“ dodává. Cení si také toho, že na soutěž se nabalují další akce. Jednou z nich je například ekofestival s přednáškami a workshopy, který se loni konal v Praze. Letos jsou pod záštitou E.ONu rovnou dva ekofestivaly. První z nich už proběhl v Českých Budějovicích, druhý se bude konat na konci srpna v Brně.

Podle Bělohoubka je skvělé sledovat, jak se typy přihlášených projektů mění v čase. „Na začátku jsme měli hlavně projekty zaměřené na zpracování odpadů. Dnes se ale setkáváme s nápady, které se snaží vzniku odpadu předcházet,“ popisuje. Příkladem je vítěz loňského ročníku – ostravská značka NIL Textil. Vyvinula technologii, která umožňuje nekonečnou recyklaci textilu. Spočívá v rozpadu vláken na jednotlivé molekuly, které jsou následně opět spojeny. V praxi to vypadá tak, že ze staré obnošené košile vznikne zcela nový materiál, který je potom možné donekonečna recyklovat.

Jaké projekty zvítězily v minulých ročnících E.ON Energy Globe?

Myco

Biotechnologický startup chce nahradit jednorázové obaly, například polystyrenovou výplň, která se po jednom použití vyhodí. Vyvinul proto přírodní a kompostovatelný obalový materiál z houbového vlákna.

Komunitní dům

Energeticky úsporná dřevostavba v Týnci nad Labem slouží jako domov pro seniory a lidi se sníženou pohyblivostí. V domě je deset garsonek, dva větší byty a společné prostory. Má zelenou střechu a využívá obnovitelné zdroje energie.

Obec Hostětín

Malá obec v Bílých Karpatech má tři fotovoltaické elektrárny, vodu čistí v kořenové čističce odpadních vod a využívá šetrné veřejné osvětlení, které je navrženo tak, aby svítilo jen na chodníky a silnice. Moderní lampy navíc omezují světelný smog.

Nesnězeno

Aplikace se snaží omezit plýtvání jídlem v restauracích, kavárnách i cukrárnách. Umožňuje koupit si se slevou jídlo, které by jinak skončilo v koši. Majitelé restaurací tak mají možnost prodat všechno jídlo, lidé zase možnost se dobře najíst a ušetřit.

700 dnů dobrých skutků

Nejviditelnějším vítězným projektem soutěže E.ON Energy Globe je iniciativa Ukliďme Česko. Vyhrála už před deseti lety. Díky ní z Česka téměř vymizely černé skládky, tedy odkládání odpadu mimo vyhrazená místa. Jde o celorepublikovou dobrovolnickou úklidovou akci, která se každoročně koná na jaře a na podzim. Zapojují se do ní školy, obce i jednotlivci. Cílem je uklidit nepořádek po celé republice, tedy v lesích, podél řek a turistických tras či ve městech. Vítězství iniciativě nepomohlo jen s financováním, ale přitáhlo také pozornost médií a díky tomu se v následujících letech do akce zapojilo více lidí. „I kdyby se nám s E.ON Energy Globe nepovedlo nic jiného, tak jenom podpora tohoto projektu za to stála. Z Ukliďme Česko se stala obří akce, do které se zapojují statisíce dobrovolníků,“ dodává Bělohoubek.

Do akce Ukliďme Česko se letos zapojily i dvě stovky zaměstnanců E.ONu. Během jednoho dne posbírali šest tun odpadu na dvaceti lokalitách. Firma se ale snaží motivovat své zaměstnance k dobrovolnictví i mimo tuto akci. Nabízí jim proto dva dny volna ročně, které mohou věnovat pomoci druhým. Chodí například do psích útulků, dětských SOS vesniček nebo sbírají odpadky.

Už osm let chodíme uklízet Česko. Dohromady jsme nasbírali 42 tun odpadu.

V loňském roce se do dobrovolnických aktivit zapojilo zhruba 360 zaměstnanců, což znamená více než 700 pracovních dní věnovaným projektům, které pomáhají. „Chceme našim lidem umožnit dělat něco smysluplného. Dva pracovní dny v roce tak mohou místo práce trávit tím, že dělají dobré skutky,“ říká Bělohoubek. Vedle volných dnů pro dobrovolnictví mohou zaměstnanci využít také nový tzv. sponzoringový program. Jeho cílem je podpora neziskových spolků, sportovních klubů a organizací, jejichž součástí jsou zaměstnanci E.ONu. „Pokud je někdo z našich kolegů zapojen do zajímavého projektu či iniciativy, která navíc myslí na udržitelnost, společnost mu na tuto aktivitu dá peníze,“ dodává. Jediným kritériem pro získání grantu je zaměření na udržitelnost. „Pojímáme to také jako interní soutěž a všichni zaměstnanci mohou hlasovat pro nejlepší aktivity, které pak podpoříme,“ uvádí Bělohoubek.

small1

S udržitelností začínáme u sebe

Firemní auta se spalovacími motory jsou v E.ONu postupně nahrazována hybridy a elektroauty. „Do roku 2030 chceme mít všechna osobní auta na elektřinu,“ upřesňuje Bělohoubek s tím, že jde o stovky vozů. Výjimku tvoří jen těžké stroje, jako jsou například plošiny, které se zatím s jiným než spalovacím pohonem nevyrábějí. Ve všech areálech firma také instaluje dobíjecí stanice se zelenou energií. „Snažíme se vždy začínat u sebe. I proto jsme dobíječkami osazovali vlastní areály. Jsme také jedním z hlavních budovatelů veřejné dobíjecí sítě pro elektromobily v Česku. Síť E.ON Drive má aktuálně více než 500 dobíjecích bodů na zhruba 250 stojanech,“ dodává Bělohoubek. Více než 200 poboček a centrály v Praze, Českých Budějovicích a Brně navíc zelenou energii využívají pro svůj provoz.

Turistika beze stop

Vedle podpory řady ekologických projektů se letos firma zaměřila také na odpovědné cestování po Česku. Nový projekt nazvala Turistika beze stop a jeho hlavním cílem je motivovat lidi k udržitelné turistice. Na začátku roku proto E.ON oslovil více než desítku odborníků a osobností, pro něž je turismus předmětem vědeckého zájmu, živobytím nebo se snaží řešit jeho dopady přímo v terénu. Na projektu se pak podíleli například kastelánka, ochránce přírody, skaut, krajinný ekolog nebo člen Klubu českých turistů.

Společně pak sepsali manifest udržitelné turistiky, který lidem pomáhá objevovat Česko odpovědně a s ohledem na krajinu i obyvatele turisticky vytížených lokalit. Dokument například motivuje výletníky k tomu, aby po sobě v přírodě nezanechávali odpadky, nerušili zvěř nebo nejezdili zbytečně autem až k rozhledně, ale raději na kopec došli pěšky. „Skvělé na tom je, že v zásadě nejde o převratné novinky. Pro nás, kdo jsme se narodili v osmdesátých letech, jde o samozřejmé věci, ale dnes je potřeba to připomínat stále víc a víc,“ dodává Bělohoubek, který sám rád tráví čas lezením po horách.

Co považuji za hodně důležité, je to, že nejde o jeden výkřik. Turistice beze stop se chceme věnovat dlouhodobě.

Kromě manifestu pak E.ON ve spolupráci s Klubem českých turistů a agenturou CzechTourism připravil osmnáct nových turistických tras. Ty lidem nabízejí alternativu k nejvíce navštěvovaným místům, jako jsou Adršpašské skály, Sněžka nebo Svatý kopeček v Mikulově. Například trasa u Vranova nad Dyjí vede přes tamní zámek, pokračuje podél národního parku Podyjí a končí u vodní elektrárny. Tam si výletníci mohou rozšířit své znalosti o udržitelné výrobě energie. Součástí každé trasy jsou i gastrotipy od Lukáše Hejlíka, který našel místa, kde se na výletě dobře najíst. Devět tras je už teď možné najít v aplikaci Mapy.cz, do vyhledávání stačí zadat heslo Turistika beze stop. Dalších devět pak do aplikace přibude na podzim.

Bělohoubek zdůrazňuje, že udržitelné turistice se chce firma věnovat dlouhodobě a rozvíjet ji podobně, jako to dělá se soutěží E.ON Energy Globe. „Už teď nás napadá, že až příští rok budeme znovu uklízet Česko, tak vyrazíme i na turistické trasy. Sám to tak dělám v Orlických horách, kde se sejde celá obec, každý má pytel na odpadky a společně uklidíme cestu na Velkou Deštnou,“ dodává s tím, že tak propojí projekt Ukliďme Česko s Turistikou beze stop.

Projekt Turistika beze stop představuje nové turistické cíle. Návštěvníkům ukazuje, jak se při výletech chovat, aby naše kulturní i přírodní dědictví zůstalo zachováno pro další generace.

  • Deset zásad výletníka beze stop vysvětluje, jak se na výletech chovat ohleduplně.

  • Pod značkou Turistika beze stop doposud vzniklo devět nových turistických tras.

  • Každou trasu představuje speciální díl na internetové televizi DVTV.