Stojíme o české prodejce i o to, aby zákazníci naplno využívali výhody, které jim nabízíme, říká provozní ředitel Allegra
Allegro je na českém trhu poměrně nový hráč. Jeho provozní ředitel Jakub Kłoczewiak vidí působení firmy v Česku jako příležitost, jak nákupy na internetu zjednodušit a přizpůsobit je místním zákazníkům a jejich potřebám. Zpětná vazba zákazníků je pro Allegro zásadní. Chce se díky ní učit a nadále zlepšovat.

Má mnohaleté zkušenosti v oblasti péče o zákazníky. Do Allegra nastoupil v roce 2017. Prvním úkolem Kłoczewiaka v Allegru bylo zlepšit podporu, kterou toto online tržiště poskytuje oběma stranám, tedy zákazníkům i prodejcům. V březnu 2023 se stal provozním ředitelem (COO). Kromě zákaznické péče je nyní zodpovědný i za bezpečné nakupování a na starost má také prověřování prodávajících. Šéfuje také logistice, mimo jiné dohlíží na hladký průběh dopravy včetně zapojení systémů využívajících umělou inteligenci. Obchodní platforma Allegro působí v Polsku už 25 let. V začátcích se jednalo o aukční web, teď propojuje kupující s prodejci. V České republice pod skupinu Allegro patří Mall.cz, CZC.cz a WEDO. Kromě Polska a Česka působí také v Maďarsku, Slovensku, Chorvatsku a Slovinsku.
Společnost Allegro vstoupila na český trh v květnu roku 2023. Je to další velký hráč, který zákazníkům na internetu umožňuje nakupovat prostřednictvím takzvaného marketplace neboli online tržiště. Jde o koncept, který propojuje kupující přímo s prodejci. Tímto způsobem zákazníci získávají možnost nakupovat od ověřených obchodníků, za jichž spolehlivost ručí provozovatel marketplace.
Mezi výhody online tržiště patří například fakt, že zákazníci mají k dispozici nejširší výběr produktů a cen, které mohou snadno porovnat a vybrat si nabídku, která nejlépe vyhovuje jejich potřebám. Zákazníci při nákupech na internetu zvažují také další parametry. Stále větší roli hraje pohodlí a bezpečnost online nakupování. To zákazníci ocení hlavně v situaci, kdy musí vracet nevhodný či poškozený produkt. Allegro, které v Polsku působí již 25 let, neustále zdokonaluje péči o své zákazníky.
Jak Češi nakupují
Češi hledají při online nákupech především výhodnou cenu, širokou nabídku zboží a pohodlí. „V Allegru děláme maximum pro to, abychom odstranili překážky, které s modelem marketplace souvisí. Disponujeme proto řadou služeb a pracujeme na tom, aby se o nich čeští spotřebitelé dozvěděli a viděli výhody, které přinášejí,“ říká Kłoczewiak. K tomu přispívá program Allegro Smart!, ve kterém si zákazníci zřizují měsíční či roční předplatné. S ním pak mohou využít neomezenou dopravu i vrácení zboží zdarma.
„V Česku jsme novým hráčem a pečlivě vnímáme každou zpětnou vazbu, kterou s námi místní zákazníci sdílí. Ještě před spuštěním tržiště v Česku jsme zjistili, že je potřeba platformu v některých ohledech přizpůsobit, poskytli jsme tak možnost nakupovat i neregistrovaným uživatelům,“ komentuje provozní ředitel. Co se týče placení, Češi častěji volí dobírku, která v Polsku není tolik rozšířená. Tam naopak zákazníci častěji platí předem kartou. „Naším úkolem je, aby zákazníci nakupovali v bezpečí. Ať už jste registrovaní nebo ne, vaše nákupy jsou chráněné programem Allegro Protect, a vše tak probíhá bez problému,“ vysvětluje Kłoczewiak. Podle provozního ředitele si čeští spotřebitelé zatím nejsou vědomi výhod programů Allegro, o čemž svědčí i počet vrácených produktů, který je o polovinu nižší než v Polsku. Zatímco Poláci vracejí 4 % objednávek, Češi pouze 2 %.
Faktury od Allegra si schovávat nemusíte
Pro všechny produkty nakoupené na Allegru platí standardní dvouletá záruční doba. „Pro uplatnění záruky nepotřebujete fakturu. E-mailové potvrzení je pro nás a prodávajícího dostačující,“ dodává Jakub Kłoczewiak. Pokud komunikace ohledně vrácení zboží mezi zákazníkem a prodávajícím trvá příliš dlouho a nikam nevede, Allegro zasáhne. Zákazníci přitom nemusí ani udávat důvod vratky. „V případě problémů s objednávkou zákazníkům nabízíme refundaci prostřednictvím programu Allegro Protect. Ta se může vyšplhat až do 100 000 korun,“ říká Kłoczewiak.
Čeští prodejci chtějí zjistit, jak efektivně prodávat
Češi na Allegru rádi nakupují od polských prodejců. „Zhruba 70 % všech nákupů uskutečněných v Česku je od polských prodejců,“ říká Kłoczewiak. Dodává, že se Allegro snaží povzbudit české prodejce, aby se na tržišti co nejvíce podíleli. I proto jim nabízí podpůrný Uvítací program a vzdělávací programy v rámci Allegro Academy. V kurzech se obchodníci seznamují s fungováním tržiště i to, jak efektivně prodávat nebo jak se stát součástí Smart! základny, která sdružuje prodejce s nejvyšší kvalitou produktů a atraktivní dobou jejich dodání. O akademii mají čeští prodejci velký zájem a Kłoczewiak věří, že v průběhu roku 2024 ještě poroste. „Chceme se jim co nejvíce přizpůsobit a prodej jim usnadňovat. Věříme, že se od českého trhu i něco naučíme,“ dodává.
Zákazník na prvním místě
Na cenovém srovnávači Heureka je se službami Allegra spokojených 93 % zákazníků. „Sledujeme tam hodnocení i komentáře. Hodně zákazníků nám tam zanechává zpětnou vazbu a my si ji bereme k srdci. Dávají nám podněty k tomu, co můžeme vylepšit,“ říká Kłoczewiak. Nejvíce Čechů by chtělo, aby Allegro zrychlilo dopravu. To pro firmu představuje velkou výzvu. Pokud si totiž zákazník objedná produkt z konkurenčních platforem nebo od českých prodejců, jako je Mall.cz či CZC.cz, jeho doručení obvykle trvá jen jeden den. Jelikož ale Češi na Allegru objednávají většinou produkty z Polska, dodací doba bývá delší. Momentálně Allegro usiluje o zkrácení dodací doby na maximálně tři dny.
Naše mise je nabídnout nejlepší výběr zboží za co nejlepší cenu pro spotřebitele.
Aby byli zákazníci maximálně spokojení, nestačí podle Kłoczewiaka sledovat pouze to, jak po nákupu hodnotí služby Allegra. Proto firma bedlivě sleduje, za jaké ceny nabízí stejné zboží konkurence. „Chceme se ujistit, že nákup na Allegru je z hlediska ceny vždy výhodný. Někdy dokonce můžete u produktu narazit na speciální štítek ‚Záruka nejnižší ceny‘. U takového produktu si můžete být jisti, že ho na jiném z vybraných českých e-shopů nenajdete levněji, a pokud ano, peníze vám vrátíme,“ popisuje Kłoczewiak. Kromě cen analyzuje Allegro prostřednictvím takzvaného mystery shoppingu i to, jak pohodlný je u konkurence samotný nákup. „Máme tým, který objednává u konkurenčních e-shopů. Nechceme, aby bylo Allegro pozadu. Naopak, přejeme si, aby bylo z hlediska zákaznické zkušenosti nejlepší,“ dodává.
Covid jako výzva
Během pandemie covidu-19 spustilo Allegro speciální informační linku pro seniory. Starší lidé do té doby totiž nakupovali hlavně v kamenných obchodech. „Nebyli zvyklí e-shopy používat, mysleli si, že je to složité,“ popisuje Jakub Kłoczewiak. Zaměstnanci zákaznické linky Allegra proto seniorům pomáhali s registrací i objednávkou. Zároveň firma zřídila 24hodinové zákaznické centrum, jelikož začalo více lidí nakupovat i během noci. „Doba covidu pro nás byla jakýmsi inspiračním impulzem, jak zákaznický servis výrazně vylepšit,“ dodává.
Umělá inteligence hraje stále větší roli i v logistice
„Pokaždé když se zákazníci na něco ptají ohledně zboží, otázka by měla být směřována přímo na prodávajícího. Naším úkolem je tuto komunikaci zajistit,“ říká Kłoczewiak. Allegro vyvinulo nástroj využívající AI, v němž mohou čeští zákazníci položit otázku ve své mateřštině. Zpráva se následně přeloží do polštiny a pošle polskému prodávajícímu. „V průběhu testování nástroje, tedy před samotným spuštěním platformy, bylo legrační sledovat některé překlady. Nyní je to však už mnohem lepší a máme na službu pozitivní ohlasy,“ dodává Kłoczewiak.
Kromě překladače mají v Allegru ještě vlastní umělou inteligenci Alinu. Jedná se o chat, který pomáhá odpovídat zákazníkům na dotazy i během nočních hodin. Umělá inteligence zároveň dokáže vypočítat i dodací dobu. Díky tomu tak Allegro zvládne přesně odhadnout, kdy zákazník objednávku obdrží – což je obzvlášť oblíbené v období Vánoc. Algoritmus totiž na základě historie prodejce navrhne, kdy je potřeba konkrétní produkt objednat tak, aby ho měl zákazník doma před Štědrým dnem. Podle Kłoczewiaka bude v budoucnu umělá inteligence pomáhat zákazníkům i s výběrem vhodného produktu. Pomůže také spravovat trasy doručovatelů, a tím urychlí a zefektivní dopravu.
Využijte neomezené doručení a vrácení zboží zdarma v rámci programu Smart!
Registrací do programu Smart! získávají zákazníci doručení i případné vrácení zboží zdarma
Program se vztahuje na doručení domů i do výdejních míst či boxů
Smart! členství lze nejprve zdarma nezávazně vyzkoušet, a to na prvních 5 doručení v průběhu šesti měsíců