Seznam Talks ve spolupráci s
seznam TALKS

Smyslové napětí. Španělský designér navrhuje auta tak, aby nepostrádala emoce

Izabela Nováková

Jízda autem musí být nezapomenutelným zážitkem. Španělský designér Jorge Diez svým přístupem vnáší do automobilového průmyslu osobitost.

aside

Jorge Diez vystudoval průmyslový design na univerzitě Cardenal Herrera University a následně automobilový design na Polytechnické univerzitě ve Valencii. Studia pak zakončil na prestižní London Royal College of Art. Působil v automobilkách SEAT, Audi, Volkswagen a vedl koncepční designové studio Audi v Mnichově, kde pracoval pro Lamborghini či výrobce motorek Ducati. Navrhl dnes už ikonické modely, jako jsou Seat Ateca, Seat Ibiza nebo Leon třetí generace, druhou generaci Audi TT či první Audi A7. Od prosince roku 2020 je šéfdesignérem španělské automobilky CUPRA a SEAT.

V mladé španělské automobilce CUPRA nestojí navrhování aut jen na vzhledu. Šéf jejích designérů Jorge Diez má rád design, který můžete vnímat všemi smysly. Důležité je podle něj nejen to, jak auto vypadá, ale i pocit, když se dotýkáte volantu, to, jak interiér voní nebo jak se v něm cítíte. „Auto nevnímám jen jako věc, která vás doveze z bodu A do bodu B. Pro mě představuje mnohem víc. Je to objekt, který člověka provází na cestě zážitků a prožitků,“ říká Diez.

Síla pocitů

Pro španělského designéra je největší inspirací pulzující Barcelona, kde žije, ale má rád i věci, které se moc nemění. Třeba surové materiály, jako je kámen. Sám mezi tyto věci, které jsou po staletí stále stejné, zařazuje i to, jaký vztah má člověk ke světu kolem sebe. Jak ho vnímá, prožívá, jak na něj reaguje výrazy ve tváři či postojem. „Inspiraci můžete najít i v lásce. Naši prarodiče se zamilovali, my se zamilováváme a naše děti se také jednou zamilují. Je to cit, který přetrvává,“ dodává.

Automobilový design Dieze fascinuje právě tím, že do něj může přenést emoce. Jsou podle něj podstatou lidského bytí. „Co je v životě důležitější než city? Víme, že tady nejsme navždy, a proto si chceme život užívat. Skáčeme do řek, přeplouváme moře a všechno to děláme jen proto, že chceme něco zažít,“ dodává Diez s tím, že emoce jsou jedním z pilířů filozofie značky CUPRA. „Proto tolik tlačíme na pocity a tvoříme exkluzivní design, který do auta vnáší určité smyslové napětí,“ dodává.

Pro Dieze a jeho tým představuje CUPRA nepopsaný list papíru. Značka nemá žádnou historii, která by je svazovala.

Pro Dieze a jeho tým představuje CUPRA nepopsaný list papíru. Značka nemá žádnou historii, která by je svazovala.

Představivost a odhodlání

Imaginace je podle Dieze jednou z nejsilnějších lidských schopností. Sám prý měl v dětství hlavu „neustále v oblacích“, což občas vedlo k problémům s rodiči, kteří potřebovali, aby se místo snění víc soustředil třeba na matematiku. „Mám pocit, že společnost tuhle vlastnost stále ještě občas trestá,“ říká Diez a dodává, že právě chvíle, kdy jsme myšlenkami někde jinde, jsou pro nás výjimečně důležité. Dávají lidské představivosti sílu. Jen díky ní může podle něj vzniknout něco nového.

Budujeme značku od nuly. To se v Evropě neděje každý den.

Diez má svůj vlastní recept na to, jak přistupovat k navrhování věcí. „K designu může každý vyjádřit svůj názor. Někomu se může líbit červená, jinému zase oranžová nebo žlutá. Proto je důležité věřit tomu, co děláte. Teprve potom jste dost silní na to, abyste dokázali tvořit,“ vysvětluje Diez s tím, že cílem značky CUPRA proto není zalíbit se každému. „Když se totiž snažíte zavděčit všem, vznikne něco neutrálního. CUPRA se snaží jít vlastní cestou,“ dodává.

Budujeme značku od nuly. To se v Evropě neděje každý den.
Auto musí být podle Dieze dokonalé nejen po vizuální stránce. Musí mít perfektní výkon i ergonomii.

Auto musí být podle Dieze dokonalé nejen po vizuální stránce. Musí mít perfektní výkon i ergonomii.

Vzhledem k tomu, že automobilka CUPRA vznikla v Barceloně teprve před pěti lety, nejsou její designéři pod tlakem historického dědictví, které by je svazovalo. Díky tomu mohou být při navrhování o to víc svobodnější. „Dává nám to volnost snít, prozkoumávat nové cesty a dojít na místa, kde před námi ještě nikdo nebyl,“ říká Diez, jehož poslední designérskou prací je model Dark Rebel, který byl představen v září tohoto roku.

Dvoumístný sportovní elektromobil názorně odráží revoluční přístup automobilky k navrhování aut. V automobilovém světě jde o první vůz, který byl navržen ve virtuálním prostředí, takzvaném metaversu. Jde o virtuální realitu, v níž se designéři spojili s 270 tisíci fanoušky značky. CUPRA tedy nepojala navrhování vozů jako uzavřený proces, ale naopak ho otevřela celému světu. Designéři poté připomínky a podněty fanoušků zapracovali do finální podoby auta.

Poctivý design cítíte všemi smysly

CUPRA je sportovní značka, jejíž identita vychází z automobilových závodů. Z pohledu jejího šéfdesignéra Jorgeho Dieze je pro automobilku velmi důležité mít těsné spojení mezi tím, co vidíte, a tím, co prožíváte. Diez tomu říká poctivý design. Ilustruje to na představě sportovního auta, které vypadá úžasně a je superrychlé. Jakmile se však do něj posadíte a interiér neodpovídá charakteru vozu, jste pak podle Dieze oprávněně zklamaní, protože uvnitř necítíte žádnou dynamiku, kterou auto vyzařuje z vnějšku. Pro designéry z automobilky CUPRA je však to, jak se člověk v autě cítí, naprosto klíčové. Všechno musí na pohled, ale i z hlediska pocitů tvořit harmonický celek.

Moc dotyku

Zatímco v automobilovém průmyslu přichází výběr materiálů a barev na řadu obvykle až na konec, Diezův tým na ně myslí už od samého začátku. „Jen tak vznikne auto, které na vás silně zapůsobí všemi smysly. Každý dotyk ve vás něco vyvolá. Představte si pocit, když se dotýkáte pokožky někoho druhého,“ přibližuje Diez. Sám proto při navrhování interiérů aut od začátku pracuje také s tím, jaká budou na omak. Dodává, že když vedle sebe dáte tvrdé a jemné materiály, ty jemné se na dotyk zdají být ještě jemnější, zatímco tvrdé ještě tvrdší.

Při navrhování interiérů se Diez nesnaží napodobovat klasické materiály, jako jsou třeba chrom nebo dřevo, které automobilky tradičně používají, aby svým autům dodaly známku exkluzivity. „Každý chce dnes mít prémiový produkt,“ říká Diez. Ve španělské automobilce si ale zvolili jiný přístup. Nechtějí být prémioví a využívají technologie, které designérům umožňují pracovat s recyklovaným plastem z oceánu. „Mohli bychom mít interiér auta plný doplňků ze žlutého kovu, ale věříme, že recyklovatelnost materiálu bude mít v budoucnu větší hodnotu než zlato,“ dodává Diez.

Diez a jeho tým při navrhování aut experimentují nejen s designem, ale také s použitými materiály, světlem i barvami.

Diez a jeho tým při navrhování aut experimentují nejen s designem, ale také s použitými materiály, světlem i barvami.

Výroba automobilů značky CUPRA je i díky zaměření na recyklované materiály ohleduplnější k životnímu prostředí. Automobilka pracuje například s 3D tiskem či 3D pletením, ale i s takzvaným parametrickým designem. To znamená, že software při úpravě jedné požadované vlastnosti automaticky přizpůsobí i vše ostatní tomu, aby byl celek funkční a zároveň odpovídal představě designéra. Všechny tyto technologie navíc při návrhu a výrobě aut výrazně snižují množství vyprodukovaného odpadu.

Nad budoucností designu nepřemýšlím. Mysl potřebuje volný prostor, aby mohla vytvořit něco nového.

Do přístupu Dieze a jeho týmu k designu, který by měl působit na všechny smysly, zapadá i to, jak experimentují s barvami a světlem. Jednoduché tóny červené, modré nebo žluté tak na modelech značky CUPRA neuvidíte. Její designéři sice používají neutrální barvy, jako je stříbrná, černá nebo šedá, ale díky speciální úpravě má každá z nich ještě nějaký barevný nádech. Ten se mění podle typu světla, které na auto dopadá. Chtějí tak docílit toho, aby pohled na jejich auta nezevšedněl.

Z interiéru sportovního vozu musí být cítit dynamika a výkon, které se skrývají pod kapotou.

Z interiéru sportovního vozu musí být cítit dynamika a výkon, které se skrývají pod kapotou.

Neztratit wow efekt

Každý model značky CUPRA má vlastní individuální design a osobitost. „Nechceme vyrábět klony, ale auta s duší. Jednotlivé modely bych spíš přirovnal k sourozencům. Mají něco společného, ale každý má svou vlastní osobitost,“ vysvětluje Diez s tím, že teď se v automobilce soustředí hlavně na lidské smysly. „Analyzujeme sluch, vzhled i dotyk. Jsme emotivní značka, potřebujeme vědět, jak se lidé cítí, abychom do našich aut mohli přenést všechny emoce,“ vysvětluje.

CUPRA jde podle Dieze cestou, která není pro automobilový průmysl úplně samozřejmá. Ilustruje to na příkladu, kdy se třeba navrhl jeden design, který se pak promítal i do dalších modelů automobilky. „Když na tohle přistoupíte, nikoho nepřekvapíte a ztratíte wow efekt. Uvedete na trh nové auto a je to nuda, protože lidé mají pocit, že tohle už jednou viděli,“ dodává.

Buďte součástí kmene CUPRA

Ztělesňuje v sobě propojení dokonalého designu, silného výkonu a osobitosti.
Každý model CUPRA je symbolem nespoutané vášně a touhy stvořit v automobilovém světě něco výjimečného.