Séra a šampony musí být hlavně funkční. Česká kosmetická značka sází na vlastní vývoj
Ostravská značka Navlasil vyvíjí podle vlastních receptur kompletní péči o vlasy pro ženy. Vše ale začalo u pánského přípravku proti šedinám a vypadávání vlasů.

Jan Klusák je odborník na vývoj kosmetických produktů s bohatými zkušenostmi v oblasti chemického a procesního inženýrství. V oblasti kosmetiky absolvoval několik zahraničních kurzů zaměřených na vývoj nových přípravků. Působí jako technický ředitel společnosti Primulus Group, kde se podílí na vývoji inovativních kosmetických produktů a doplňků stravy. Jeho expertiza zahrnuje vývoj emulzí, přípravků vlasové i pleťové péče a výběr účinných aktivních látek. V roce 2020 absolvoval v Bruselu prestižní kurz, který ho kvalifikoval k hodnocení bezpečnosti kosmetických přípravků podle evropské legislativy. Díky kombinaci technických znalostí, zkušeností s výzkumem a inovacemi v kosmetickém průmyslu je uznávaným specialistou v oboru.

Zakladatel a marketingový ředitel společnosti Primulus Group David Buchta je specialista na výkonnostní marketing a strategii. V oboru má více než deset let zkušeností a stál u zrodu všech značek společnosti. Zaměřuje se především na uvedení nových produktů na trh – od výkonnostního marketingu až po rozsáhlé kampaně na budování brandu. Mezi jeho největší úspěchy patří budování značek Primulus a Feminus, jejichž produkty se řadí mezi nejprodávanější ve svých kategoriích. Neustále pracuje na svém osobním rozvoji a zvyšuje si znalosti i kvalifikaci.
Podnikatelé a dlouholetí kamarádi David Buchta a Jan Klusák v malé laboratoři v Ostravě vyvinuli vlastní recepturu vlasového séra, které bojuje proti šedivění vlasů, navrací jim přirozenou barvu a zároveň obnovuje jejich růst a zastavuje jejich vypadávání. Přípravek původně určený mužům si zákazníci pochvalovali, a tak se rozhodli vyvinout podobný produkt i pro ženy. „Původní receptura byla účinná, ale museli jsme ji upravit, aby ženám více vyhovovala. To se týkalo hlavně vůně a konzistence, aby produkt vlasy tolik nemastil,“ vysvětluje výrobní ředitel značky Jan Klusák. Navlasil založili s Davidem Buchtou před dvěma lety jako jednu ze značek společnosti Primulus Group, za kterou stojí kromě nich ještě ekonom Martin Lukáš. Skupina na trhu působí již deset let a ve svém portfoliu má kromě Navlasilu řadu značek, které se zaměřují na kosmetické přípravky a doplňky stravy.
Vlasové sérum pro ženy se stalo nejprodávanějším produktem značky Navlasil. Obsahuje pět patentovaných aktivních látek, které zastavují vypadávání vlasů, podporují jejich růst a celkové zdraví i objem. Kromě toho sérum pomáhá obnovit přirozenou barvu vlasů a zastavit šedivění. „První viditelné výsledky se objeví v podobě sníženého vypadávání vlasů, po třech měsících používání budou šediny méně viditelné. Důležité je být trpělivý a důsledný,“ vysvětluje Jan Klusák, který ladil recepturu séra půl roku. Zákaznice si přípravek oblíbily, a značka Navlasil se proto pustila do vývoje dalších produktů.

Spojení vědy a přírody
Šampony, kondicionéry i sérum vyrábí dvacetičlenný tým firmy v malé výrobní hale v Ostravě. V horním patře objektu se nacházejí kanceláře, ale to nejdůležitější se odehrává v přízemí, kde je laboratoř. V ní se receptury vyvíjejí i testují. Následně se míchají ve vedlejší místnosti, které říkají várnice, kde se přípravky plní do skleněných lahví. Hotové produkty pak putují do expediční místnosti, tam se balí a odesílají zákaznicím.
Nové receptury vymýšlí Jan Klusák, který má vystudovanou chemii a chemické inženýrství. Otevřeně přiznává, že stoprocentně přírodní kosmetika pro něj není hlavní cíl. „Pro mě je důležité, aby kosmetika byla především účinná. Přípravky fungují nejlépe, když se spojí vědecké poznání a přírodní látky,“ vysvětluje. Podle něj mají chemické složky v kosmetických přípravcích své opodstatnění. „Když jsou ve správném poměru, tak tělu neškodí,“ dodává. Obvykle tak sahá po aktivních látkách, jako jsou peptidy, aminokyseliny, extrakty z bylin nebo kyselina hyaluronová, jejichž účinky jsou podložené vědeckými studiemi. K nim pak přimíchává přírodní složky, například rostlinné výtažky a oleje.

Vlasové sérum Navlasil jako péče pro zdravé vlasy.
Pro mě je důležité, aby kosmetika byla především účinná. Přípravky fungují nejlépe, když se spojí vědecké poznání a přírodní látky.
Jan Klusák, výrobní ředitel značky Navlasil
Na vývoji se podílí rodina i kolegyně
Mít celý výrobní proces na jednom místě přináší významnou konkurenční výhodu. Navlasil díky tomu dokáže vyvíjet nové produkty výrazně rychleji než ostatní firmy. Zatímco u externího výrobce by vývoj trval minimálně rok, oni zvládnou uvést novinku na trh během několika měsíců. I proto za poslední půlrok představili už pět nových přípravků.
Vývoj produktů se v Navlasilu neodehrává jen v laboratoři. Oba majitelé o nich diskutují i doma se svými manželkami, dcerami, přáteli nebo v práci s kolegyněmi. Společně se baví tom, co by se dalo ještě vylepšit. Často tak ovlivní podobu i funkčnost finálního produktu – od praktičtějšího obalu, jakým je třeba lahev s pumpičkou, až po optimální pěnivost šamponu. Teprve poté jde do výroby pilotní série, kterou už testují vybrané zákaznice.





Ani kvalitní šampon zdravé vlasy nezaručí
Ženy, které na e-shopu Navlasilu nakupují, dnes nezajímají jen samotné produkty, ale i to, jak o vlasy pečovat, aby byly lesklé a zdravé. Proto se oba majitelé rozhodli, že kromě vlasové kosmetiky začnou na svém webu a sociálních sítích nabízet také poradenství prostřednictvím videí a článků. Podobně jako pleť také vlasy ovlivňuje mnoho faktorů, jako jsou smog, vítr, slunce nebo tvrdá voda. Například je zásadní vědět, jak často si vlasy umývat. Rozhodně nestačí jednou nebo dvakrát týdně. To je podle Jana Klusáka jedna z nejčastějších chyb, které se ženy při péči o vlasy dopouštějí.
Časté mytí vlasům neublíží
Vlasy, podobně jako pleť, potřebují pravidelnou péči. Stejně jako krém na pleť používáme každý den, ani časté mytí vlasům neuškodí. Pravidelná péče pomáhá udržet vlasy čisté a zdravé, zejména pokud jsou vystavené znečištění nebo stylingovým produktům. Naopak příliš dlouhá pauza mezi mytími může vést ke hromadění nečistot a mazu, což může negativně ovlivnit vzhled i zdraví vlasů. Vybereme-li vhodné produkty, bude při častějším mytí správně vyživená i pokožka na hlavě.
Pokud si ženy vlasy často fénují, vyhlazují či kulmují, musí tomu přizpůsobit i péči. Vlasy se vlivem vysoké teploty mohou častěji vysušovat a následně i lámat. Proto by ženy měly používat produkty, které jsou určené pro tepelný styling. „Právě teď vyvíjíme několik nových přípravků, mezi které patří například ochranný sprej proti teplu a vyživující olej na roztřepené konečky,“ přibližuje marketingový ředitel značky Navlasil David Buchta. Kromě toho chystají vyživující masky či bezoplachové kondicionéry, které doplní stávající řadu vlasové kosmetiky. V budoucnu chtějí rozšířit produktovou řadu a nabízet také nové doplňky stravy podporující růst vlasů nebo hedvábné gumičky, které vlasy méně zatěžují a lámou.
Kromě rozšiřování nabídky se Navlasil letos připravuje na stěhování do větších prostor a plánuje také posílení týmu. David Buchta s Janem Klusákem si ale uvědomují, že chtějí zachovat charakter rodinné firmy a zůstat v blízkém kontaktu se zákaznicemi skrze vlastní e-shop. „Kdybychom prodávali přes velké internetové obchody nebo drogerie, reakce zákaznic by se k nám vůbec nemusely dostat,“ vysvětluje David. Že jejich strategie funguje, dokládá i obrat značky Navlasil. Loni dosáhl 7 milionů korun a letos očekávají dvojnásobek. Celkový obrat firmy Primulus Group v loňském roce činil 89 milionů korun.
Navlasil – péče o vlasy s vědeckým přístupem
Vyrábí kvalitní vlasovou kosmetiku s patentovanými aktivními látkami.
Při vývoji produktů se zaměřují na kombinaci přírody a vědy.
V nabídce mají přípravky vhodné pro všechny typy vlasů.
Kompletní výroba probíhá lokálně v Ostravě.