Prestižní Barumka začínala jako amatérský závod kolem komína. Dnes je chloubou Zlínského kraje
Barum Czech Rally Zlín je jedinou soutěží v Česku, která se stala součástí Mistrovství Evropy v rally. Ročně přiláká 55 000 návštěvníků a do regionu přinese stovky milionů korun.

Tomáš Belza vystudoval Univerzitu Tomáše Bati ve Zlíně a na její technologické fakultě získal doktorát. Do otrokovického Barumu nastoupil v roce 2006. Začínal v trainee programu, následně působil v oddělení gumování kordů, které později vedl. V německém koncernu Continental, kam spadá i Barum, prošel řadou mezinárodních pozic. Ve třiceti letech se stal ředitelem závodu ve slovenském Púchově, kde strávil pět let. Tři roky pak žil v německém Hannoveru, kde měl v centrále Continentalu na starost koordinaci provozu dvaceti závodů po celém světě. Do otrokovické pneumatikárny se vrátil v roce 2023 jako výrobní ředitel divize osobních plášťů. Na podzim loňského roku byl jmenován jednatelem společnosti Continental Barum.

Jan Regner vystudoval Univerzitu Tomáše Bati. K rally sportu má blízko už od dětství. Jeho otec Miloslav Regner stál desítky let v čele Barum Czech Rally Zlín a právě po něm v roce 2022 převzal její vedení. Od svého nástupu do čela největší motoristické akce v Česku klade důraz na modernizaci, větší medializaci a profesionální zázemí jak pro diváky, tak pro jezdce. Pod jeho vedením rally každoročně přitahuje desítky tisíc návštěvníků a významně přispívá k ekonomice regionu.
Favorit závodu se blíží. V zatáčce čeká kameraman, za zády má mladíka na motorce s nálepkou „Ředitelství“, a tedy i povolenkou projet uzavřenou tratí závodu a městem co nejrychleji. Zlínská rally v roce 2007 je v plném proudu a každá vteřina se počítá. „Byl to čistý adrenalin. Kameraman natočil záběr, předal pásku a my pak na motorce svištěli do Otrokovic. A stejně se vždycky někdo zeptal, kde se flákáme,“ vzpomíná jednatel otrokovické pneumatikárny Tomáš Belza. Před osmnácti lety velel motorkářské partě, která vozila záběry ze závodu do přenosového vozu televize Eurosport.
Víc než jen závod
Z kluka na motorce se časem stal zaměstnanec otrokovické pneumatikárny. Dostal však příležitost působit v zahraničí, a tak Otrokovice na čas opustil. Ne však firmu. Vedl závod na Slovensku, působil v centrále Continentalu v Německu a po letech se vrátil zpátky do Otrokovic jako ředitel divize osobních plášťů. Loni na podzim se stal jednatelem firmy Continental Barum, která je s legendární českou rally spojena více než půl století. „Barumka je pro mě srdeční záležitost,“ říká Belza. Vyrůstal ve Zlíně a už v dětství ji vnímal jako něco výjimečného. „Najednou byl celý kraj vzhůru nohama, silnice plné diváků a město ožilo. Letos ji poprvé zažívám z druhé strany jako zástupce hlavního partnera. A dojímá mě to stejně jako tehdy.“
Barum Czech Rally Zlín je jediný závod Mistrovství Evropy v rally, který se jede v Česku. Pro region představuje důležitou kulturní událost s významným ekonomickým dopadem. Každoročně do Zlína přitáhne tisíce lidí z celé Evropy – jezdce s jejich týmy, fanoušky i novináře. „Návštěvnost je zhruba 55 000 unikátních diváků, souhrnně pak lze během celé akce hovořit až o 280 000 diváků. Díky tomu, že jsme součástí mezinárodního závodu, má rally mediální přesah a přiváží sem svět. A ten v našem kraji utrácí peníze,“ vysvětluje ředitel rally Jan Regner.
Návštěvníci podle něj každý rok v regionu utratí kolem 240 milionů korun za hotely, palivo i jídlo. Celkové tržby ale tvoří až 390 milionů korun. Jde o číslo, kam nespadá jen útrata návštěvníků, ale také to, co se pak díky těmto výdělkům děje v ekonomice dál. Z této sumy směřuje 86 milionů korun přímo do veřejných rozpočtů prostřednictvím daní a poplatků. „To jsou peníze, které by sem jinak nepřišly. Zvlášť od zahraničních návštěvníků, kteří by o Zlínu normálně ani neuvažovali. Rally je důvod, proč si nás na mapě najdou,“ dodává Regner.

Zázemí rally je v areálu továrny
Firmu Continental Barum a závod Barum Czech Rally Zlín pojí silné pouto. Servisní zóna, která je středobodem celé rally, se nachází přímo na testovací dráze v areálu otrokovického závodu. Jde o místo, kde se testují nové pneumatiky. Kromě dráhy se pro zázemí rally využívá také okolní parkoviště. „Naši zaměstnanci jsou v tomhle skvělí – během rally vždy dočasně parkují dál od areálu, aby mohla Barumka bez problémů fungovat,“ říká Tomáš Belza. Do servisní zóny v průběhu rally závodní auta zajíždějí třikrát denně. Mechanici jim tu bleskově přezouvají gumy, vyměňují tlumiče, opravují motor nebo podvozek. „Nevnímáme Barum Continental jen jako generálního partnera, propojení je díky umístění servisní zóny mnohem silnější. Rally a továrna jsou neoddělitelně spjaté,“ vysvětluje ředitel závodu Jan Regner. Tomáš Belza doplňuje, že letos budou pro zaměstnance Barum Continental připravené speciální fanouškovské zóny. „A to nejen kolem trati při rychlostních zkouškách. U městské rychlostní zkoušky ve Zlíně budeme mít prostor pro více než tisíc lidí a v servisní zóně pak také speciální prostory pro zaměstnance a jejich rodiny,“ dodává.
Burácení motorů pod bazilikou
Rally se nejezdí po uzavřeném okruhu, ale po běžných silnicích, které vedou přes lesy, vesnice i kolem polí. „Místní tradice je tak silná, že se obce často přetahují o to, kde se pojede. Chtějí, abychom projeli právě jejich obcí,“ vypráví Regner. Jedna z nejočekávanějších etap se pravidelně koná přímo ve Zlíně. Jde o takzvanou super rychlostní zkoušku, která vede nočními ulicemi města. „Je to jako formule 1 v Monaku,“ přirovnává Regner. V den konání se ve Zlíně přesouvá autobusové nádraží, uzavírají komunikace a upravuje se i vlaková doprava.
Letos se kolona závodních vozů zastaví i na Velehradě, kde v roce 1990 sloužil mši papež Jan Pavel II. a který je významným poutním místem v Česku. „Nedokázali jsme si ani představit, že by to mohlo vyjít, ale Barumka umí věci i lidi nečekaně propojovat. A tentokrát spojila motosport s duchovním místem,“ dodává Regner. Soutěžní kolona bude mít před monumentální bazilikou Nanebevzetí Panny Marie a sv. Cyrila a Metoděje takzvanou kontrolu přeskupení. Jde o plánovanou pauzu. Během ní vozy stojí, jezdci mluví s diváky, rozdávají podpisy nebo dělají rozhovory. „V mapě soutěže jsme krásnější lokaci nenašli. Velehrad je nejsvětější místo na Zlínsku. Rally je naproti tomu živá, rychlá, hlučná, ale během této pauzy je klidná,“ říká Regner s tím, že část rychlostních zkoušek se pojede také v přilehlých arcibiskupských lesích.
Rodinné dědictví
Barum Czech Rally Zlín je jednou z nejstarších motoristických soutěží v Česku. Pravidelně se pořádá od roku 1971, kdy byla v Otrokovicích otevřena pneumatikárna. „První ročník byl amatérský závod okolo komína, ze kterého ale vzešlo něco jedinečného,“ říká Jan Regner, s jehož rodinou je rally spjatá více než padesát let. Jeho otec Miloslav se v roce 1974 poprvé objevil v roli pořadatele na rychlostní zkoušce Pohořelice–Komárov. Pak se stal tajemníkem soutěže, vedoucím Barum týmu a od roku 1998 byl ředitelem rally. Ta se pod jeho vedením propracovala mezi evropskou mistrovskou špičku. Rally byl Jan obklopen už od dětství, zpočátku ho však moc nebavila. „Pamatuju si, jak se čekalo dvě hodiny na první auto. A když to konečně začalo, tak já už si hrál někde na louce s kopretinami,“ dodává.

Šotolina, asfalt a „Barum“
Jakmile rally začne, přicházejí momenty, které se nedají naplánovat. Počasí, technické havárie nebo pád stromu přes trať mohou během několika minut změnit průběh celého dne. „Loni začalo během druhého průjezdu rychlostní zkoušky Bunč hustě pršet. Některé úseky měly navíc minerální povrch, takže se trať rozmáčela a padaly stromy. Stáli jsme nad radarem a řešili, jestli tu další erzetu vůbec pustit,“ vypráví Regner. Na radaru byly vidět červené pásy s bílými oky, což znamená silné bouře. Jedna se hnala přímo k místu další rychlostní zkoušky v Rajnochovicích. Rozhodnutí o zrušení či pokračování závodu tak muselo padnout rychle, konečné slovo měl bezpečnostní delegát. „Zavolal jsem mu, vysvětlil situaci a on do vysílačky zařval: ‚Pokud zrušíte Rajnochovice, tak si běžte jezdit okruhy. Tohle je rally!‘ Podmínky byly sice těžší, ale taková rally opravdu je. Není to zametené, je to skutečný, špinavý terén. Někdy mokrý, někdy suchý. A jezdci se těm podmínkám musí přizpůsobit,“ dodává Regner.
V některých etapách bývá povrch tak prašný, že si závodníci žádají delší intervaly mezi starty, aby vůbec viděli na cestu,
říká Jan Regner.
Šotolina, asfalt a „barum“
Mezi posádkami má Barum Czech Rally pověst jedné z nejnáročnějších soutěží ve střední Evropě kvůli specifickému povrchu, který se neustále mění. Místy je úzký a rozbitý, jinde široký a rychlý, často prašný nebo nerovný. Pěkný asfalt střídá ten horší nebo šotolina. Ale právě tato proměnlivost dává závodu jeho jedinečný charakter. „Když promotér seriálu sestavoval přehled soutěží podle typů povrchů, napsal: Itálie – asfalt, Lotyšsko – šotolina… U Barum Rally se zastavil, přemýšlel a pak zapsal: povrch Barum,“ přibližuje Regner.

Organizační maraton
Soutěž zasahuje přes čtyřicet katastrálních území, což představuje velkou organizační výzvu. Příprava nové rally tak začíná hned poté, co předchozí ročník skončí. „V prvních měsících ladíte detaily, komunikujete s partnery, institucemi i obcemi. A zhruba dvacet týdnů před startem už jen děláte ‚hasiče‘, řešíte každodenní záležitosti, nečekané situace a dolaďujete poslední detaily,“ vypráví Regner. Na pořádání rally se s ním podílí přes 2 500 lidí. Patří sem časoměřiči, technici, zdravotníci i dobrovolníci na tratích. V den závodu je potřeba zajistit pořadatelskou službu pro více než sto kilometrů rychlostních zkoušek.
Barumka propojuje lidi. Najednou celý Zlín táhne za jeden provaz a je to nádherné v tom, jak si všichni pomáhají,
říká Jan Regner.
Organizační maraton
Do příprav se zapojují i desítky zaměstnanců firmy Continental Barum. Pro mnohé z nich je rally srdeční záležitostí, na které se podílejí i ve volném čase. „Během rally vzniká jedinečný tým napříč celou firmou,“ vysvětluje Tomáš Belza. Na organizaci závodu spolupracují lidé třeba z marketingu, zkušebny, výstavby i technického zákaznického servisu, kteří by se za normálních okolností ani nepotkali. Někteří z nich dokonce během závodního víkendu sedají za volant a reprezentují Barum Continental na rychlostních zkouškách. „Jsme na naše lidi hrdí a vnímáme to jako další důkaz, jak hluboko v nás soutěž zakořenila. Barumka je symbolem spojení technologie, vášně a regionální hrdosti. A my jsme hrdí, že u toho můžeme být jako partner,“ dodává Belza.
Barum je dlouholetým spolehlivým partnerem na závodních tratích i běžných silnicích
- Značka Barum byla v letech 2023 a 2024 dvakrát po sobě oceněna titulem Nejdůvěryhodnější značka v segmentu pneumatik.
- Má více než 75letou tradici ve výrobě pneumatik pro české i evropské silnice.
- Pneumatiky Barum, stejně jako všechny produkty koncernu Continental, procházejí důkladným testováním v reálných podmínkách – včetně českých silnic.
- Barum je druhou nejprodávanější značkou pneumatik koncernu Continental v Evropě.
- Nabízí široké portfolio plášťů pro různé typy vozidel i jízdní podmínky – od osobních aut přes SUV až po lehké užitkové vozy.