Seznam Talks ve spolupráci s
seznam TALKS

Padesát let čekání. Na Opatově konečně vyroste centrum Jižního Města

Izabela Nováková

Největší české sídliště Jižní Město má stejně obyvatel jako Olomouc. Přesto už půl století postrádá centrum, kde by se lidé mohli setkávat, bavit, nakupovat i pracovat. Opatov, který měl být původně srdcem Jižáku, dnes slouží jen jako přestupní stanice. To se ale změní. Developer FINEP tady plánuje vybudovat moderní čtvrť.

aside

Tomáš Pardubický propojuje svět developmentu s financemi a investičním sektorem. Stojí v čele skupiny FINEP, kde dlouhodobě usiluje o efektivnější fungování trhu s bydlením, otevřenější přístup k investorům a propojení developmentu s kapitálovými trhy. Kariéru zahájil v Expandia bance, první internetové bance v Česku, kterou vedl až k jejímu prodeji. Následně působil v PriceWaterhouseCoopers a Komerční bance v oblasti strategického řízení a transformací. V realitním sektoru působí přes 20 let – s důrazem na finanční strukturování projektů, fondové nástroje a institucionální spolupráci. Byl členem dozorčí rady MONETA Money Bank, včetně výboru pro řízení rizik a odměňování.

Historie Jižního Města je příběhem velkých plánů, které se nikdy nenaplnily. Autor původního návrhu, architekt Jiří Lasovský, si Opatov představoval jako živé centrum. Měly tu být pasáže, obchody, kulturní dům i velký park. Jeho vize se ale rozplynula v realitě socialistické výstavby. Během ní se postavily hlavně byty a místo, které mělo být srdcem sídliště, zůstalo na desítky let nedokončené. „Zarazilo nás, že tak velká městská část nemá vlastní centrum,“ říká Tomáš Pardubický, generální ředitel společnosti FINEP, která na původní vizi Opatova svým způsobem navazuje. Týká se to nejen funkčnosti, ale i odpočinku. Architekt původního návrhu kladl důraz i na to, aby na sídlišti byla místa, kde lidé mohou odpočívat, posedět si nebo jen koukat do přírody.

Právě to bylo hlavním zadáním projektu Nový Opatov, který FINEP vytvořil společně s architektonickým Studiem acht, jež se návrhu ujalo. „Vycházeli jsme z toho, že stojíme uprostřed krajského města a budujeme jeho centrum,“ říká Pardubický s tím, že do příprav zapojili i sociology a ekology. Podle něj se FINEP také snaží pracovat s energií, která je na sídlišti už přítomná. „Jižnímu Městu se pejorativně, ale nespravedlivě říká ubytovna Prahy. Po revoluci se tu však rozjelo drobné podnikání. Lidé si otevřeli cukrárny, servisy kol a další služby a začalo se tady odehrávat to, co všichni obdivují na historickém centru Prahy. Místní si sami začali vytvářet to, co k životu potřebují. V tom je kouzlo Jižáku.“

Inspirací byl Londýn i Hamburk

Projekt Nového Opatova vychází z konceptu města krátkých vzdáleností, kde jsou služby, bydlení, práce i odpočinek v docházkové vzdálenosti. Podle Pardubického se tak FINEP po padesáti letech svým způsobem vrací ke konceptu, kterým se inspiroval už Jiří Lasovský. „Přijde mi úžasné, že architekti již tehdy mluvili o městě v pětiminutových vzdálenostech pro pěší. Od té doby se ale mnohé změnilo. Doprava už není jen tématem životního stylu, kdy moderní společnost chce více klidu a neztrácet zbytečně čas přesunem z jedné části města do druhé, dnes je to i otázka ekologická,“ dodává.

Nový Opatov má ambici stát se ukázkovou moderní čtvrtí. FINEP se proto při návrhu inspiroval nejen v Praze, třeba zkušenostmi z Karlína, ale i v zahraničí. Vzorem byl například londýnský King’s Cross, kde se z bývalých uhelných doků stala pulzující čtvrť plná obchodů, barů a kulturních prostor. Další inspirací byla hamburská čtvrť HafenCity. Z opuštěného přístavu se tu stalo místo, kde dnes žijí a pracují desítky tisíc lidí, a nechybí tu ani koncertní hala, univerzita, školky či muzeum.

Lidé chtějí park

Jenže co funguje v Londýně, nemusí fungovat na okraji Prahy. FINEP se proto rozhodl, že do návrhu zapojí i obyvatele Jižního Města. A tak u stanice metra Opatov, kudy denně projde zhruba třicet tisíc lidí, stál více než rok infostánek. FINEP se kolemjdoucích ptal, co jim v dané lokalitě chybí a co by potřebovali.

Části návrhu Nového Opatova se upravovaly právě podle podnětů, které developer od lidí sesbíral. „Vyšlo nám, že je silná poptávka po komunitních místech. Lidé chtějí prostor pro setkávání, kulturu i sport,“ říká Pardubický. Výsledkem je plánovaný park o rozloze 3 000 metrů čtverečních, kde bude zeleň, propojení na cyklotrasy, zóny pro sport i místo pro odpočinek. Projekt Nový Opatov zahrnuje i náměstí, kde se budou konat farmářské trhy a různé společenské akce. „Město potřebuje kulturu a vlastní tradice,“ dodává Pardubický.

Jižák bohatne a nechce se stěhovat

FINEP původně očekával, že v novém centru bude poptávka spíše po službách, ale realita byla jiná. „Jižák stejně jako celá Praha zbohatl,“ říká Pardubický. Lidé se však odtud často nechtějí stěhovat, protože k místu mají silné vazby. Děti tu chodí do školy, mají tu přátele i rodinu nebo chaty kolem dálnice D1, která Jižní Město spojuje se Středočeským krajem. Touží však po modernějších a prostornějších bytech. FINEP proto počítá s jejich výstavbou a skloubí u nich vlastnické, nájemní i družstevní bydlení. „Nejenže zvýšíme dostupnost bydlení, ale také propojíme sociálně rozdílné skupiny lidí, a tím podpoříme vznik generačně a příjmově rozmanitých komunit,“ dodává.

Přál bych si, aby to za dvacet let byla živoucí městská čtvrť, kde se nikdo nebude pozastavovat nad tím, co, jak a proč tam vzniklo, protože to místo bude fungovat.

Zvláštní důraz klade developer na obnovu družstevního bydlení, které bylo v Česku dlouho opomíjené. Podle Pardubického dnes družstva fungují jako moderní způsob financování bytu, který kombinuje výhody nájmu a vlastnictví. Pro banky je navíc bezpečný, protože družstvo si umí lépe pohlídat platby svých členů. „Družstva dnes mají navíc profesionální správu, a často tak nabízejí pohodlnější a jednodušší život než běžná společenství vlastníků,“ dodává.

small1

Udržitelnost něco stojí

Podle Tomáše Pardubického je největší výzvou udržitelné výstavby ekonomická stránka věci. „Česko i Evropa přijaly jako fakt, že je potřeba stavět energeticky úsporné a téměř soběstačné budovy. Ale už jsme nevedli společenskou debatu nad tím, kolik nás to vlastně bude stát,“ upozorňuje. Podle něj zelené regulace mají svou cenu, a ta není malá. „Když vezmete průměrný byt 2+kk, tak jen za zelené technologie, které jsou za posledních pět let schválené nebo vyžadované, si dnes připlatíte zhruba 300 tisíc korun,“ dodává. Udržitelnost je zároveň jedním z pilířů celého projektu. Výsledkem dlouhých debat jsou plánované vodní plochy, využívání dešťové vody i to, že zeleň pokryje téměř polovinu nové čtvrti a vysází se tu více než 400 stromů.

Náročné dialogy

Jednání s městem i veřejností o podobě Nového Opatova trvala několik let. „Byla dlouhá, ale férová. Vzájemně jsme si naslouchali i v tom, co je ekonomicky možné,“ říká Pardubický. Dodává, že běžně se setkávají s tím, že městské části chtějí obrovské množství komerčních prostor, pro které se pak ale nenajdou nájemníci. „Opatov je však jiný případ, denně tudy projdou desítky tisíc lidí.“

Existuje mylná představa, že život lze do města naplánovat. Ale ono je to úplně naopak.

FINEP chce Nový Opatov postavit tak, aby se dokázal přizpůsobit tomu, co lidé chtějí. Aby si pak sami určili, jaké obchody a služby se tu uživí. Ať už to bude pekárna, květinářství nebo třeba kavárna s dětskou hernou. „Existuje mylná představa určitých lidí, že život lze do města naplánovat, ale ono je to úplně naopak. Město si samo určuje, kde má co vzniknout. A to je i případ Opatova,“ dodává Pardubický.

Začíná se psát nová kapitola Opatova, který se stane živým centrem Jižního Města. Co Nový Opatov nabídne?

  • Náměstí o rozloze 3 000 metrů čtverečních.

  • Přímé napojení na metro, autobusové zastávky a plánovanou tramvajovou trať v ulici Chilská.

  • Klidové a odpočinkové zóny, prostory pro kavárny, pivovar a další služby.

  • Promenády, cyklostezky a sportovní zóny pro trávení volného času.

  • Nové byty i kancelářské prostory.

  • Plně bezbariérový přestup mezi metrem, autobusy a budoucí tramvají.

  • Téměř 1 400 nových parkovacích míst.