Seznam Talks ve spolupráci s
seznam TALKS

Milion prodaných kopií první den nás překvapil, říká šéf herního studia. Vydalo rytířský epos, za kterým stojí tvůrce slavné Mafie

Jiří Blatný

Středověk neskončil, středověk baví. Aspoň ten virtuální od českých vývojářů z Warhorse Studios, kteří letos v únoru vydali nový díl oblíbeného titulu s názvem Kingdom Come: Deliverance II. V něm se hráči, stejně jako v první epizodě, ocitnou v kůži kovářského syna Jindřicha.

aside

Martin Frývaldský
Ředitel Warhorse Studios, společnosti, která stojí za oblíbeným herním titulem Kingdom Come: Deliverance. Letos v únoru vydali jeho druhý díl.

Hlavní postavu hra po událostech z první části zachycuje v době, kdy v zemích Koruny české zuří mocenský boj mezi Václavem IV. a jeho nevlastním bratrem Zikmundem.

V historicky věrných kulisách Kutnohorska a Českého ráje hráče čeká otevřený svět, ve kterém mohou rozplétat vydatný příběh, v němž nechybí politické intriky, souboje dobovými zbraněmi nebo romantické zápletky. „Je to RPG ze středověku pro jednoho hráče, postavené na realistických prvcích,“ shrnuje podstatu hry Martin Frývaldský, ředitel Warhorse Studios. (Zkratka RPG z anglického role-playing game označuje žánr počítačové hry, kde je uživatel v roli postavy, za kterou činí rozhodnutí.)

Kromě zážitku z příběhu se ale hráči můžou i jen tak procházet po lesích a loukách, lovit divokou zvěř nebo nasávat středověkou atmosféru. V závislosti na tom, jaký přístup zvolí, mohou ve virtuálním světě strávit různě dlouhou dobu. Podle Frývaldského je průměrná doba dohrání Kingdom Come: Deliverance II mezi 50 a 100 hodinami.

Manažer přiznává, že byť celou hru zná velmi dobře, sám jejím hraním příliš času nestrávil. Bohatě to ale prý vynahrazují dva členové jeho rodiny „Můj syn hru dohrál za 54 hodin, takže docela rychle. Mám ale i příbuzného, který ji stále hraje a strávil v ní stovky hodin,“ usmívá se Frývaldský. Hru zatím podle dat, která mají ve Warhorse Studios k dispozici, celkem dohrálo zhruba 30 procent lidí.

Jak hráči tráví čas v Kingdom Come II

Virtuální středověk v Kingdom Come: Deliverance II hráči zjevně žijí naplno. Jak to ukazují vybrané statistiky.

  • 256 206 hráčů ve hře v jeden moment. Druhý díl Kingdom Come: Deliverance se v tomto ohledu řadí mezi nejúspěšnější tituly všech dob.
  • 194 719 132 vypáčených zámků.
  • 38,51 miliardy ukradených předmětů s celkovou hodnotou 2,43 bilionu grošů.
  • Hráči vypili 31,2 milionu vín a 24,6 milionu piv.

Zdroj: Warhorse Studios

Z pohledu prodaných kopií si Kingdom Come: Deliverance II vede nad očekávání dobře. Matematika je to jednoduchá. Jeden milion prodaných kusů za necelých čtyřiadvacet hodin od vydání, dva miliony za necelé dva týdny a tři miliony za zhruba tři měsíce. „V přepočtu na sto tisíc obyvatel se nejvíce prodává v Česku. Ale je to samozřejmě malý trh. V absolutních číslech je na prvním místě USA, pak Čína, Německo a Francie,“ vyjmenovává Frývaldský.

Z finančního pohledu je období bezprostředně po vydání pro herní studia klíčové. „Je to jako s filmem. První týdny ho promítají všechna velká kina několikrát denně. Ale po měsíci už na něj jdete do malého kina, protože zájem začne přirozeně slábnout,“ říká Frývaldský. Ve Warhorse Studios sice věřili, že jejich hra je kvalitní, ale až tak rychlý start podle šéfa studia nečekali.

Byli si každopádně vědomi velkého zájmu a vysokých očekávání fanoušků po úspěchu prvního dílu, který vyšel v roce 2018. Toho se dosud za osm let na trhu prodalo přes deset milionů kopií. „Letos nám pomohlo i dobré načasování. Byli jsme totiž první velká hra, která v tomto roce vyšla,“ dodává Frývaldský.

Miliardová hra

První díl přitom před lety nic jistého neměl. Když vývojáři z Warhorse Studios představili nápad na středověkou hru s důrazem na historickou přesnost, kde nebudou létat žádní draci ani se nebudou dít kouzla, jak je to u obdobných titulů často zvykem, klepali si vydavatelé zprvu na čelo. „Tehdy to byl docela riskantní koncept,“ vzpomíná Frývaldský na hru, jejíž vývoj stál studio zhruba 400 milionů korun. Zmíněných deset milionů prodaných kopií ale ukázalo, že se čeští vývojáři trefili do černého.

Druhý díl tak má na co navazovat, čemuž odpovídají i náklady na jeho výrobu. Nová hra stála přes miliardu korun. „Ve vývoji her většinou zvýšení kvality přichází s daleko vyššími náklady,“ vysvětluje vyšší cenovku Frývaldský a ilustruje to na příkladu takzvaných cutscén, videí v průběhu hry, která posouvají příběh vpřed. „V jedničce to zjednodušeně řečeno byly scény, kde si dva lidé povídají v hospodě. Ve dvojce to jsou ale i obří výjevy bitev a mnoha lidí na koních. Zážitek je daleko filmovější.“ A podobné to je i s dalšími prvky hry. Třeba jednotlivé úkoly, které hráči plní, jsou podle šéfa herního studia daleko komplexnější.

Po stopách Kingdom Come: Deliverance

Letošní pokračování série na svého předchůdce navazuje i v reálném světě. Warhorse Studios založilo iniciativu KCD Live, která propojuje obce na Kutnohorsku a v dalších oblastech, kde se středověké tituly odehrávají. To vše spolu s organizacemi jako CzechTourism a dalšími partnery. „Pracujeme na tom, aby tam, kde to dává smysl, pomohlo Kingdom Come k posílení turismu. A aby návštěvníci dostali odpovídající servis,“ vysvětluje Frývaldský.

Warhorse Studios i díky úspěšnému prvnímu dílu série Kingdom Come: Deliverance patří mezi nejviditelnější česká herní studia. Martina Frývaldského v managementu doplňuje výkonný producent Martin Klíma, matador českého herního průmyslu, a v pozici kreativního ředitele Daniel Vávra, autor legendární hry Mafie. „Veteránů herního průmyslu v Česku je celá řada,“ říká Frývaldský. „A proto je relativně malá země jako Česko schopná vyprodukovat tolik celosvětově úspěšných her,“ dodává.

Čím to? „Já vlastně nevím. Myslím, že je to trochu i díl náhody,“ přemýšlí manažer. Před dvaceti lety podle něj díky výrazným osobnostem, kterou je i zmíněný Dan Vávra, vznikly hry se světovým přesahem, jako byla právě i slavná Mafie. „Tím vzniklo podhoubí, ze kterého začali vystupovat noví tvůrci a studia,“ dodává Frývaldský.

Dnes už je podle něj vývoj počítačových her v Česku dostatečně velkým sektorem na to, aby úspěšně generoval další nadějné vývojáře. Pracují v něm tisíce lidí, konkrétně ve Warhorse Studios jich je okolo 280 a aktuálně je nejvíce zaměstnává péče o Kingdom Come: Deliverance II. Od dodatečných herních rozšíření, jako jsou třeba závody koní nebo nové příběhové úkoly, až po opravy případných chyb.

A jaké plány mají ve Warhorse Studios do budoucna? „Samozřejmě nenecháme všechen ten nahromaděný talent jen tak ležet. Chceme dělat další hry a už o nich přemýšlíme, ale to je jediné, co vám k tomu teď můžu říct,“ říká s nenápadným úsměvem Frývaldský.

Roadshow pro #silnější budoucnost

    Česká spořitelna na oslavu svých 200. narozenin přichystala roadshow pro #silnější budoucnost. Výstava o českých inovacích představí vědecko-technické obory a projekty, ve kterých jsou Češi světovými lídry. Jedním z nich je i firma Warhorse Studios. Připravte se na příběhy, které dokazují, že je Česko nejen zemí tradic, ale také inovací.