Firmy nevyužívají svůj potenciál. Bez centralizovaných dat si zavírají cestu k efektivnímu využití AI, říká zakladatel startupu Boost.space
Českým firmám se nedaří naplno využívat potenciál dat, se kterými pracují. Hlavním důvodem je to, že je nemají na jednom místě a v jednotném formátu. Český inovativní startup Boost.space nabízí firmám nástroj, jak jejich data sjednotit a s použitím umělé inteligence také lépe využít.
Tadeáš Marek je český podnikatel a zakladatel inovativního startupu Boost.space, který se zaměřuje na centralizaci a efektivní využití firemních dat. Jeho profesní dráha začala v marketingu, když pracoval pro českou automobilovou značku Praga. Ve firmě museli zpracovávat velké množství dat, která byla v různých formátech, a práce s nimi zabírala příliš mnoho času. Tehdy ho napadla myšlenka na jednotný systém jejich správy.
Téměř žádná firma se dnes neobejde bez velkého množství dat, jako jsou informace o produktech, kontaktech, mzdách nebo fakturách. „V současné době firma vygeneruje za tři dny tolik dat, jako jich bylo vygenerováno za celý rok 2000. Data jsou obvykle uchována po částech v různých nástrojích a formátech. To firmy brzdí a neumožňuje jim budovat konkurenceschopnost,“ říká zakladatel Boost.space Tadeáš Marek. Startup proto vytvořil cloudovou platformu, která všechna data sjednotí do jednoho centralizovaného systému, odkud lze data synchronizovat a automatizovat napříč všemi firemními nástroji. Díky tomu je pak možné je propojovat, analyzovat a práci s nimi co nejvíce automatizovat.
Pokud firmy mají svá data k dispozici na jednom místě, přináší to řadu benefitů. K jejich správě mohou využívat umělou inteligenci, která data dokáže obohatit a personalizovat. „Právě umělá inteligence využívající centrální a standardizovaný set dat firmám významně usnadňuje práci,“ říká Tadeáš Marek s tím, že jejich nástroj nabízí firmám především výraznou úsporu času a financí. „Například obchodníci velkou část své práce hledají informace o klientech či firmách k oslovení a reálným obchodem pak tráví jen třetinu času. Boost.space dokáže veškerá data dostat na jedno místo, odstranit duplicity a zároveň oslovovat potenciální zákazníky,“ dodává. Podle dat startupu tak jejich klienti mají v průměru o 94 procent více času na prodej a zároveň o 37 procent vyšší plnění cílů.
Řešení datového chaosu
Tadeáš Marek na problémy spojené s nejednotností datových formátů poprvé narazil, když působil jako marketingový ředitel českého výrobce supersportů a motokár Praga. Právě tehdy se zrodila myšlenka vytvoření jednotného souboru dat. „Uvědomil jsem si, že ačkoli firmy mají přístup k obrovskému množství dat, nejsou schopné je efektivně propojit napříč různými softwarovými nástroji,“ říká.
V Pragovce šlo konkrétně o nesourodou masu dat týkající se hlavně dodavatelů součástek. Tadeáš Marek proto začal přemýšlet o řešení, které by umožnilo data efektivně sdílet nejen s dodavateli, ale i uvnitř firmy a se zákazníky. Například ve chvíli, kdy dodavatel zvedne cenu součástky, automaticky se upraví všechny tabulky a procesy, které s tím souvisejí nejen napříč firmou, ale i sítí dodavatelů.
„Bylo frustrující vidět, jak firmy ztrácejí příležitosti k růstu nebo i k zisku kvůli tomu, že jejich nástroje mezi sebou nesdílí data, a pracovní procesy jsou pak zdlouhavé a nákladné. Firmy nemohou efektivně zavádět automatizace či využít potenciál umělé inteligence na svých datech,“ říká Tadeáš Marek. Přitom v běžném životě se s konceptem centrální databáze setkáváme každý den. Mobilní aplikace takto například mezi sebou sdílejí kontakty, soubory a další data bez toho, abychom je museli složitě manuálně přepisovat.
Jejich služby využívají firmy už ve 150 zemích
Když Tadeáš Marek při rozjezdu svého startupu v roce 2019 začal oslovovat první klienty, s velkým pochopením se nesetkal. „Začínali jsme v době, kdy firmy ještě nevyužívaly tolik nástrojů a synchronizace dat. Automatizace nebyly pro firmy důležité téma a cítili jsme se, jako bychom stavěli hlavní nádraží pro firemní data ještě před tím, než vůbec existují koleje,“ vzpomíná. Sázka na řešení, které tehdy nikdo nepotřeboval, se ale vyplatila. „Věděli jsme, že jednou nastane doba, kdy bude nezbytné propojit mnoho různých softwarových nástrojů do jednoho centrálního systému, a potřebovali jsme naši technologii připravit včas.“
První verze platformy nabízela řešení pro různé typy podniků – od malých až po nadnárodní korporace. „Chtěli jsme, aby jim naše datová platforma umožnila propojit firemní nástroje jako jeden organismus a plně využít potenciál dat, která mají,“ říká Tadeáš Marek. Dodává, že platforma už dnes cílí převážně na velké firmy a dokáže propojit zhruba 2 000 softwarových nástrojů. Využívá ji už přes 9 000 společností a týmů ve více než 150 zemích světa.
Umělá inteligence pomůže s chytrou správou dat
Budoucnost efektivního využívání umělé inteligence ve firmách je podle Tadeáše Marka nemyslitelná bez datové standardizace. Evropská unie již na takovém řešení pracuje. „Cílem je posílit součinnost mezi různými systémy a správu dat zjednodušit,“ vysvětluje. „Podobně jako v případě zavedení standardizovaných konektorů pro nabíječky mobilních telefonů vidíme budoucnost v tom, že jednotlivé systémy budou schopny sdílet data právě ve standardizovaném formátu,“ dodává.
Nyní se Boost.space soustředí na vytváření předpřipravených řešení pro specifická odvětví, jako je e-commerce, marketing nebo sales, která firmám umožní co nejvíce využít potenciál umělé inteligence. „Naším cílem je být mostem mezi firemními daty a umělou inteligencí, pomáhat automatizovat procesy, zjednodušit úkoly, a ušetřit tak našim klientům čas,“ uzavírá.
Boost.space hraje klíčovou roli ve sféře správy firemních dat a mění způsob, jakým lze propojit firemní data s umělou inteligencí.
Jste připraveni využít plný potenciál vašich dat a umělé inteligence?