Seznam Talks ve spolupráci s
seznam TALKS

Chceme, aby se k nám lidé vraceli a byli pyšní na to, že nosí Olivii, říká šéf ostravského obchodu se šperky

Lucie Dandová, Ivana Eder

Začátky podnikání v garáži rodinného domu nebyly snadné. Dnes ale mají majitelé ostravského klenotnictví a e-shopu Olivie na českém a slovenském trhu roční obrat sto milionů korun.

aside

Obchodu se šperky se rodina Slukových věnuje od roku 2014. Na počátku byl e-shop s bižuterií a s klenoty z chirurgické oceli. V roce 2017 začali Slukovi obchodovat se stříbrnými šperky a založili firmu Olivie. Šestadvacetiletý Lukáš Sluka, který vystudoval marketing, provozoval e-shop se svou maminkou Martinou zpočátku z garáže rodinného domu. Nyní mají v Ostravě kamennou prodejnu. Kromě dovozu a prodeje šperků z celého světa se zaměřují i na tvorbu vlastních návrhů. V současnosti se rodinná firma soustředí hlavně na budování silných vztahů se zákazníky. Z Olivie by chtěli vytvořit český love brand.

Na prvního zákazníka rodinného e-shopu Olivie si Lukáš Sluka pamatuje dodnes. „Byl to můj spolužák ze střední. Objednal si pro sebe prsten. Byl to od něj vstřícný krok. Když začínáte s nějakým vlastním projektem, podpora blízkých je nedocenitelná a ohromně motivuje,“ říká a dodává, že se od svého bývalého spolužáka inspiroval a dnes se snaží mladým podnikatelům či umělcům sám pomáhat. „Mám velkou radost z našich sójových svíček, které obsahují šperk. Vyrábí je pro nás jedna česká tvůrkyně s hendikepem,“ říká Lukáš. Nedávno také oslovili mladou návrhářku a chtějí s ní spolupracovat na designu vlastních šperků.

Šéfem své maminky

Název firmy vymyslela Lukášova maminka Martina. „Hledali jsme něco něžného, jemného, českého, ale hlavně něco, co bude snadno vyslovitelné. Chtěli jsme se vyhnout tomu, že někdo nebude vědět, jak se to píše, jak nás má najít,“ popisuje šestadvacetiletý ředitel firmy. Jeho maminka má na starosti i výběr sortimentu, který firma odebírá z celého světa, a podílí se také na vytváření návrhů vlastních stříbrných šperků. Například na zákazníky velmi oblíbené kolekci se vsazenými mechovými acháty. Jinak se ale na větších firemních rozhodnutích musí oba vždy shodnout.

V začátcích se však jejich představy o dalším směřování firmy rozcházely. Mamince vyhovoval e-shop provozovaný z garáže, Lukáš chtěl rodinný byznys posunout dál a v Ostravě otevřít kamennou prodejnu. „Nakonec uznala, že to byl dobrý krok a z prodejny máme oba radost,“ popisuje. Společné podnikání jejich vztah prohloubilo. „Má to tu výhodu, že se s rodiči vídám častěji, než je běžné – klidně i pětkrát za týden. Myslím, že náš vztah je díky podnikání pevnější,“ vysvětluje.

Kromě maminky ve firmě pracuje i jeho tatínek, babička a několik přátel. „Se spoustou z našich zaměstnanců se známe opravdu dlouho a budovat byznys společně nás baví,“ říká Lukáš. S kolegy se už navíc několikrát spojili pro dobrou věc. Firma podpořila několik neziskových organizací, například Sázíme stromy a Chráníme mořské želvy. „Dlouhodobě také spolupracujeme s naším kurýrem, který má nemocného syna. Pomáhali jsme mu vybrat peníze na léčbu a podporujeme jej i nadále,“ říká mladý ředitel.

Začínali opravdu od nuly

To, že dnes pomáhají potřebným lidem či neziskovým organizacím, souvisí nejspíš i s vlastní zkušeností Slukových. Dnes má jejich firma, kterou založili v roce 2017, roční obrat sto milionů korun, ale v úplných začátcích Lukáš neměl ani drobné na svačinu. Než se jim podařilo značku Olivie rozjet, měli za sebou několik neúspěšných podnikatelských pokusů. Lukášův tatínek se navíc dlouhodobě potýkal se zdravotními problémy. Věci se ale začaly měnit k lepšímu v roce 2014. „Bylo to v období, kdy jsem měl svou první brigádu. Přidával jsem za 50 korun na hodinu smíšené zboží na e-shop. Můj táta dostal ve stejném obchodě práci ve skladu. A tehdy se nám tento typ online podnikání zalíbil,“ říká Lukáš.

Tři otázky pro Lukáše Sluku

Jak začít s podnikáním bez předchozích zkušeností?

Nejdůležitější je vytrvalost, pracovitost a pokora. Mám spoustu známých, kteří s podnikáním začínají, a často vidím, že jim pokora zcela schází. Chtějí všechno strašně rychle, a to je chyba.

Co je pro vás definicí úspěchu?

Osobně je pro mě těžké úspěch sám u sebe definovat. Jsem věčně nespokojený. V podnikání je to pro mě dosažení stability a spokojenosti. Ale když se řekne úspěch, evokuje to ve mně konečnou fázi – a tam určitě nejsme, teprve začínáme.

V roce 2023 jste překonali hranici 100 milionů korun v tržbách. Byl to od začátku váš cíl?

Rozhodně ne. Když jsme začínali, tak jsme chtěli jednoduše jen přežít. Chtěli jsme se mít dobře. Ještě na začátku minulého roku nám připadala tato hranice nepřekonatelná. Když už jsme se k ní ale blížili, tak jsme ji prostě museli pokořit.

Zápal pro věc je víc než předchozí praxe

Všichni zaměstnanci Olivie přišli do firmy bez jakýchkoliv zkušeností z oboru. Je mezi nimi například bývalá kadeřnice, bachař nebo pojišťovací makléř. „Všichni začínali od základů jako nepopsaný list papíru. Důležité pro nás je, abychom společně našli směr, kterým se budeme ubírat a rozvíjet svůj potenciál,“ říká Lukáš s tím, že chce, aby každého práce především bavila. Zaměstnanci tak mají možnost najít si například různé vzdělávací kurzy.

Téměř všichni zaměstnanci, kteří začínali s balením objednávek, už dnes mají jinou pozici a samostatně se na chodu firmy podílejí.

Mladý kolektiv je podle ředitele velkou výhodou. „Nové nápady a inovace většinou realizujeme hodně rychle. Nebojíme se riskovat, jsme pracovití a aktivní,“ říká. V minulém roce si firma najala experta na automatizaci a optimalizaci procesů, díky čemuž se jim podařilo zrychlit expedici zboží o 300 %. Stejně tak každý rok přidávají stovky produktů a nové služby, jako jsou potisky, gravírování nebo sezónní dárky. V řízení byznysu používají nové technologie včetně umělé inteligence, například v rámci plánování nebo e-mail marketingu.

Olivie očima zaměstnance

Dominik Laky je dobrým přítelem Lukáše Sluky už od základní školy. Ve firmě po nějaký čas nárazově vypomáhal. Letos v lednu dostal nabídku práce na plný úvazek. Jaké je být zaměstnancem svého kamaráda? „Lukáš je skvělý. Vždy nám vyjde vstříc. Chce po nás tvrdou dřinu, ale za to se nám vždy náležitě odmění,“ popisuje svého šéfa Dominik. Přátelský kolektiv firmy založený na silných rodinných vazbách si vychvaluje a doufá v další růst firmy. „Pokud se nám bude dařit tak jako letos, loni a předloni, tak si nebudeme stěžovat.“

Někdy je potřeba potlačit ego

Hlavní Lukášovou touhou je vybudovat ze značky Olivie love brand. „Chceme vytvářet blízké vztahy se zákazníky. Rádi bychom, aby se k nám lidé rádi vraceli a byli pyšní na to, že nosí právě Olivii,“ říká šéf firmy. Co nejlepší vztahy se zákazníky jsou pro něj prioritou. Prostřednictvím newsletterů a sociálních sítí lidé například firmě pomohli vybrat design lepicích pásek i některých šperků.

Naslouchat zákazníkům je to nejdůležitější. Občas je potřeba dát stranou ego a dívat se víc na to, co chtějí lidé.

Za úspěchem značky podle Lukáše Sluky stojí firemní hodnoty, kterých se drží. „Plakát s nimi visí ve společné kuchyňce, kde je máme všichni denně na očích. Na prvním místě je snaha. Ta je pro nás nejdůležitější a bez ní bychom se nikam nepohnuli. Dále to je respekt, pokora, vášeň, loajalita a cílevědomost,“ popisuje. „Jsem vděčný, že v posledních letech, kdy snad každý podnikatel zažíval nějaké krize, se nám to podařilo ustát a k tomu byznys ještě posunout,“ dodává. A plány do budoucna? Podle Lukáše je to určitě stavba centrály, otevření dalších poboček i expanze do zahraničí.

Jen tak i k významné události. Pro druhé i pro sebe.

  • Česká rodinná firma z Ostravy specializující se na stříbrné šperky

  • Zakládá si na kvalitním zákaznickém servisu a osobním přístupu

  • Jedinečný design i vlastní výroba