Seznam Talks ve spolupráci s
seznam TALKS

Česko je velmocí hradů a zámků, ale neumíme je objevovat do hloubky, říká ambasadorka odpovědnější turistiky

Izabela Nováková

V loňském roce navštívilo Pražský hrad více než dva miliony turistů. Je to téměř o půl milionu více než v předchozím roce. Jde ale o správný klíč k hodnocení turistické sezony? A umíme si výlet užít, nebo se jen honíme za zážitky? Jaký vliv na to mají sociální sítě a komu to škodí nejvíc?

aside

V CzechTourismu se Tereza Kadlecová věnuje odpovědnému turismu od roku 2022, do té doby se mu agentura věnovala jen okrajově. „Ze začátku jsem tu pracovala jako asistentka manažerky kulturního turismu. Měla jsem tu práci ráda. Po ukončení studia mi bylo umožněno chytnout si novou agendu a postavit to tady v podstatě od nuly,“ přibližuje. Věnuje se turistickému přetížení některých lokalit, ekocertifikaci hotelů a penzionů i osvětě mezi turisty. Propojuje také odborníky napříč obory, které jsou spjaté s cestovním ruchem. Společně pak pracují na řešení, jak v Česku snížit negativní dopady turismu a motivovat lidi k odpovědnějšímu cestování.

Rodinná idylka se rozplynula hned na začátku výletu. Červencová sobota byla příslibem klidného dne s prohlídkou zámku, dobrým obědem a procházkou na nedalekou vyhlídku. Už samotný příjezd ale zkazilo dlouhé stání v koloně na hlavní silnici, obtížné hledání parkovacího místa a tlačenice ve frontě na lístky. Na jejím konci z přepážky za pokladnou zaznělo, že nejbližší volná prohlídka je až za dvě hodiny. Zdá se vám to povědomé?

Pokud se během letního víkendu vydáte na výlet do Českého ráje, na Karlštejn nebo k propasti Macocha, místo odpočinku, ticha a klidu vás s velkou pravděpodobností čeká den mezi houfy turistů. Po návratu z výletu ve vás zůstane spíše rozčarování než radost z příjemně stráveného času. „Záleží na tom, co hledáte. Pokud vyrazíte na TOP navštěvované památky, klidu si moc neužijete,“ potvrzuje Tereza Kadlecová ze společnosti CzechTourism. Hlavní náplní její práce je motivovat Čechy k odpovědnějšímu cestování, které může přispět k lepšímu rozprostření turistů v nejvíce navštěvovaných oblastech. V Česku je podle ní mnoho možností, kam vyrazit na výlet a mít dané místo skoro jen pro sebe. „Máme desítky tisíc kilometrů značených tras od Klubu českých turistů a spoustu hradů a zámků, které tolik navštěvované nejsou,“ vysvětluje. Jen je potřeba se po nich více pídit.

Měříme úspěch v turismu správně?

Hodnocení turistické sezony se obvykle zaměřuje na počet příjezdů návštěvníků, což Tereza Kadlecová považuje za chybný přístup. „Úspěch bychom měli měřit jinak než na počet příjezdů. Turistické lokality nejsou nafukovací a jednou narazí na strop. Pak už žádný úspěch nepřijde,“ přibližuje. Správné měřítko by mělo zahrnovat například počet turistů cestujících vlakem, míru spokojenosti místních s dopady cestovního ruchu nebo počet hotelů s ekologickou certifikací. To znamená, že podnikají udržitelně, mají například energii z obnovitelných zdrojů, využívají takzvanou šedou vodu, kompostují nebo třídí odpad. Jedním z mezinárodních ekologických certifikátů pro udržitelné hotely je GreenKey. „V Česku mají takový certifikát v současnosti jen dva hotely, ve Slovinsku jich je asi kolem dvou set,“ doplňuje Tereza Kadlecová. Mezi další takové certifikáty patří EU Ecolabel. Ten v Česku mají čtyři hotely, zatímco v sousedním Rakousku zhruba 130.

Zpomal, výletníku!

Jednou z alternativ k masovému turismu je takzvaný slow travel neboli pomalé cestování. Tento způsob klade důraz na hlubší osobní prožitek a odpovědné chování k životnímu prostředí. „Znamená to, že nekloužete jen po povrchu, ale hledáte hlubší zážitky. Díky tomu dané místo opravdu poznáte a domů si neodvezete jen fotky, ale opravdové zážitky,“ vysvětluje Tereza Kadlecová. Když podle ní na jednom místě strávíme týden či dva, máme šanci poznat ho do hloubky, objevit lokální restaurace a splynout se životem místních. Objevujete třeba smírčí kříže nebo poutní cesty, které vás dovedou na méně známá místa, jež v průvodcích nenajdete. „Takové zážitky vás opravdu nabijí energií a radostí z cestování,“ říká.

Není důležité vyrazit na výlet co nejdál od domova. Objevovat můžeme i to, co máme za humny a co je třeba dostupné vlakem.

Se slow travel se pojí také udržitelnější doprava, tedy to že auto vyměníme za cestu vlakem, na kole nebo hromadnou dopravu. „Vždycky záleží na rozhodnutí jednotlivců. Pokud chceme snížit svou uhlíkovou stopu při cestování, největšího efektu dosáhneme volbou vhodného dopravního prostředku. Máme jednu z nejhustších sítí železniční dopravy a například pro děti může být už jen cesta vlakem tím největším zážitkem,“ radí Tereza Kadlecová. Více než 70 procent Čechů jezdilo loni na výlety autem, vlakem pak 17 procent. Oproti předchozímu je to dvouprocentní nárůst. „Jde o dobrou zprávu. Využívání vlakové dopravy roste sice pozvolna, ale dlouhodobě,“ dodává. Na výlety přitom nemusíme cestovat daleko. Můžeme poznávat zajímavá místa v okolí bydliště a prozkoumávat okolní naučné stezky nebo trasy značené Klubem českých turistů.

Český Krumlov podle Terezy Kadlecové

Jedním z největších lákadel Jihočeského kraje je Český Krumlov. I tady je ale možné objevit jiná místa než známý hradní areál, historické centrum a přírodní divadlo s otáčivým hledištěm. Pro Terezu Kadlecovou je to například nově otevřené kulturní centrum Port 1560 v areálu bývalého Schwarzenberského pivovaru. „Pořádají se tady prohlídky pivovaru s degustací i workshopy, kde můžete zkusit něco nového a zároveň poznat život místních,“ říká. Odpočinout si pak můžete nejen ve známém zámeckém parku, ale také v turisty opomíjených zahradách bývalého minoritského kláštera. Na každém výletě se Tereza Kadlecová snaží najít nějakou vyhlídku nebo kopec mimo centrum, aby si užila pohled na město z jiného úhlu. „V Českém Krumlově je to třeba Křížová hora s lavičkou, ze které se můžete kochat výhledem,“ dodává. Nákup suvenýrů pak doporučuje v obchodě KRUMLOVmade, kde lze pořídit lokální výrobky nebo umělecká díla místních tvůrců.

Český Krumlov

Český Krumlov

Venkov láká na zážitky

Česko má podle Terezy Kadlecové dobře nakročeno k tomu stát se turisticky odpovědnější destinací, ale je k tomu potřeba osvěta mezi turisty i podnikateli. Sedm z deseti lidí si totiž myslí, že nemá dostatek informací o udržitelném cestování a neví, kde je hledat. Vyplývá to z průzkumu CzechTourismu.

Cestu k odpovědnějšímu cestování ukazuje například projekt nazvaný Prázdniny na venkově. „Ten se snaží lidem ukázat, jak mohou trávit dovolenou na venkově. Není to jen ubytování na statku, ale především zážitky s tím spojené,“ popisuje Tereza Kadlecová. Jako příklad uvádí stáčení medu u místního včelaře, česání ovoce v bio sadech nebo kurz, kde si zkusíte stará řemesla, například předení na kolovratu. Prázdniny na venkově přispívají i k rozvoji místního podnikání. „Podnikatelé si vzájemně pomáhají. Místní včelař dodá med sousedovi, který zase ve svém domě nabízí ubytování. Turisté si pak k snídani dají chleba s medem ze sousedství a už jen toto je autentický zážitek, který přinese nějakou hlubší vzpomínku než snídaně v hotelu nadnárodního řetězce,“ přibližuje Tereza Kadlecová.

Jedním z hlavních úkolů CzechTourismu je rozprostřít turisty po celém Česku. Snaží se o to například pomocí projektu Neobjevené skvosty. „Na portále Kudy z nudy pod tímto názvem propagujeme méně navštěvovaná, přesto velmi atraktivní a krásná místa, abychom rozložili cestovní ruch do více oblastí,“ přibližuje. Na výběru destinací CzechTourism spolupracoval s českými kraji. Kraje samy vytipovaly taková místa, ve kterých se návštěvnická čísla za rok pohybují v nižších jednotkách či desítkách tisíc a mají velkou šanci návštěvníky zaujmout.

Turistika beze stop

    Letos se CzechTourism zapojil také do projektu Turistika beze stop, který vznikl pod záštitou společnosti E.ON. Firma oslovila více než desítku odborníků a osobností, pro něž je turismus jejich živobytím, předmětem vědeckého zájmu nebo se snaží řešit jeho dopady přímo v terénu. Na základě rozhovorů s nimi pak vznikly základní pilíře manifestu udržitelné turistiky. Lidem to přibližuje konkrétní kroky, jak cestovat odpovědněji, aby naše kulturní a přírodní bohatství zůstalo zachováno i pro další generace.