Seznam Talks ve spolupráci s
seznam TALKS

Byznys skloubili s rodinou. Káva z ostravské pražírny míří do celého světa

Ivana Eder, Nikola Drnková

Manželé Petr a Marie Kvasničkovi začínali s kavárnou na kole, teď praží několik tun výběrové kávy každý měsíc. Inspirovali se v Německu, svůj sen si teď plní ve Staré Bělé v Ostravě.

aside

Výběrová káva provází manžele Kvasničkovy už od roku 2013. Zamilovali si ji tehdy natolik, že s rodinou založili jeden z prvních podniků s výběrovou kávou v Ostravě s názvem COKAFE. Pro mezinárodní zkušenosti odjeli Petr a Marie do proslulé kavárny a pražírny Five Elephant do Berlína. Zpět z Německa se vrátili už skoro ve třech, tehdy s ještě nenarozenou první dcerou. V roce 2018 otevřeli pražírnu Father’s Coffee Roastery v Ostravě, ze které nyní vyváží kávu i do USA nebo na Tchaj-wan. V současnosti také vlastní kavárnu Fara na nedalekých Hukvaldech.

Filozofie pražírny Father’s Coffee Roastery je založena na skloubení rodinného života a byznysu. „U nás do celého byznysu vstupuje rodina, inspiruje nás,“ říká Petr Kvasnička. Hlavně na začátku jim příbuzní pomáhali i s financemi. „Podporu jsme měli hlavně od rodičů. Viděli, že dřeme, a byli ochotní nám kdykoliv pomoci.“ Dnes přiloží ruku k dílu i sourozenci Marie Kvasničkové – ať už s opravami, účetnictvím či hlídáním ratolestí.

Už naše šestiletá dcera dokáže rozpoznávat základní chutě kávy,

říká Petr Kvasnička.

Do každodenního provozu pražírny Kvasničkovi často zapojují i své tři potomky. „Snažíme se o práci uvažovat tak, aby to pro děti nebylo utrpení, přizpůsobit se jim. Nechceme jim říkat, ať si jdou kreslit do kouta. Chceme, aby je to tady s námi bavilo,“ popisuje Petr.

Proč je v názvu firmy „otec“?

Rodinná atmosféra, která je od začátku pro Petra a Marii ve firmě stěžejní, se nakonec promítla i do jejího jména. „Název Father’s byl nápad, který přišel z čista jasna od mojí ženy. Shodli jsme se, že obsahuje vše podstatné, co rezonuje v našem podnikání,“ popisuje Petr. Anglický překlad slova otec tak nejprve odkazuje na Petra, který s pražením kávy začal. Dále jde o poděkování otcům obou manželů, kteří je v podnikání od začátku podporovali. A díky směřuje i do nebes, Kvasničkovi jako praktikující křesťané věří, že je v podnikání provází Bůh Otec.

Zrnka kávy balená do umění

Oba manželé mají umělecké vzdělání, Petr vystudoval filmovou školu a Marie výtvarnou, vizuál obalů je pro ně tedy důležitou součástí jejich značky. Od začátku spolupracují s Mariinou švagrovou, ilustrátorkou Irenou Varechovou. Ta jim navrhuje obaly, které postupně zachycují rozrůstání rodiny Kvasničkových. „Na úplně prvním obalu byla nakreslená naše dcera a čáp, protože žena byla těhotná. Na druhé verzi už bylo malé miminko v kolíbce a dcera trošku větší. A na současných obalech jsou už děti tři,“ říká s úsměvem Petr.

Na Vánoce má pak káva značky Father‘s speciální varianty obalů. Ty první malovala Marie, teď spolupracují s umělcem Jaromírem 99, který se proslavil především coby frontman kapely Priessnitz. „Na první edici je zachycený kostel na Hukvaldech, kde je naše kavárna Fara a kde zároveň i bydlíme. Na druhé je pak nedaleký zamrzlý rybník s naší bruslící rodinou,“ dodává Petr.

Na designu obalů spolupracují Kvasničkovi s uznávanými výtvarníky.

Na designu obalů spolupracují Kvasničkovi s uznávanými výtvarníky.

Začali s pojízdnou kavárničkou, teď výběrovou kávu vyváží i do USA

Před deseti lety manželé Kvasničkovi spustili první společný projekt. Byla jím pojízdná kavárna COKAFE na kole. Chtěli se přesouvat po městě tam, kde zrovna byli lidé. Město pojízdnému stánku ale po několika měsících neprodloužilo nájem.

To už měli Petr s Marií v hlavě jiné plány. „Kavárnu COKAFE jsme prodali jednomu z našich prvních zákazníků Richardovi Maulerovi. Se ženou jsme odjeli do Berlína do kavárny a pražírny Five Elephants, kde jsme chtěli načerpat nové zkušenosti,“ vypráví Petr. „Dostali jsme se tam i k tomu, jak pražírna funguje, poznali všechny postupy a procesy, i když jsme si pražení sami nezkusili.“

Doba, kterou tam strávili, byla nakonec nečekaně kratší. „Žena otěhotněla a nám začala dávat vlastní pražírna v Ostravě smysl. Plán byl, že to budeme dělat v malém a dodávat jen lokálním kavárnám,“ vzpomíná. Ale na jeho uskutečnění si museli ještě chvíli počkat.

Po návratu z Německa na ně čekal Richard s nabídkou spolupráce na otevření nové kavárny COKAFE v Porubě. „Šli jsme do toho. Učili jsme se ale všechno za pochodu. Projektovali jsme kavárnu, učili se, jak pracovat se dřevem a železem. Sám jsem skončil i v kuchyni, kde jsem vařil a pekl,“ říká Petr a směje se u toho. Kavárenský provoz byl těžko slučitelný s rodinným životem, zvlášť když měli malé děti, a tak Kvasničkovi znovu oprášili původní záměr.

V roce 2018 tak založili pražírnu s názvem Father’s Coffee Roastery. Od původního plánu se ale značně liší. „Záměr dodávat hlavně lokálním kavárnám úplně nevyšel. Lokální trh je relativně malý. V Česku nejvíc dodáváme do Prahy a okolí. Dnes ale také snad do každé země v Evropě i do několika zemí po světě, například do Spojených států, do Austrálie, Malajsie, ale třeba i na Tchaj-wan,“ popisuje Petr.

Několik měsíců po založení pražírny oslovil manžele Kvasničkovy ostravsko-opavský biskup Martin David s prosbou o pomoc při zařizování farní kavárny na Hukvaldech. Jeho nabídku přijali, ale když jim nabídl, aby se starali i o provozování kavárny, byli trochu zaskočeni. Chtěli se totiž věnovat především pražení kávy.

S nabídkou však byla spojená i možnost na faře bydlet. „To místo má úžasný genius loci, oslovilo nás na první dobrou,“ vzpomíná Petr. „V té době jsme navíc bydleli v bytě a měli dvě malé děti, chtěli jsme je dostat více do přírody.“ Nakonec tedy na nabídku kývli a v roce 2020 otevřeli kavárnu Fara Hukvaldy.

Přátelské vztahy má pražírna ve své DNA

Když Kvasničkovi s pražením začínali, vytipovali si několik kaváren, které se svou kávou oslovili. „Pak jsme se snažili dostat na různé festivaly u nás i v zahraničí,“ popisuje Petr. Od pobytu v Berlíně zůstali v kontaktu se špičkovými pražiči, kteří jim pomáhali s počátečním know-how. Od začátku tak zvládli produkovat kávu ve vysoké kvalitě.

V současnosti Father’s Coffee Roastery praží pět až sedm tun kávy každý měsíc. Svými zrnky zásobuje zhruba 400 kaváren, hotelů či jiných podniků, z toho zhruba sto z nich v zahraničí. Původně manželé pražili sami v jedné místnosti, během posledních třech let ale jejich byznys rostl. Z pětadvaceti metrů čtverečních se jejich prostory postupně rozrostly na rovných 300. Přibrali také dalších devět zaměstnanců, kteří mají podle Petra na úspěchu pražírny velký podíl.

Při prodeji kávy majitel pražírny vnímá jako důležité zachovat si rodinný přístup i ve vztahu k zákazníkům. „Zjistili jsme, že při objednávání na e-shopech lidi často trápí poštovné. Tak jsme se ho rozhodli zkrátka zbavit. Ve spolupráci s PPL jsme dohodli podmínky tak, aby každý, kdo si u nás objedná jakékoliv množství kávy, měl dopravu zdarma.“

Svým zákazníkům Father’s nabízí i kávové předplatné. „Zájemce si může nastavit chuťové preference, množství kávy i pravidelnost dodávek. Naši předplatitelé tak mohou poznávat různé druhy kávy a zbavit se starostí s opakovaným objednáváním,“ vysvětluje Petr. V pražírně mají důležitou roli také obchodníci Ondrej a Tereza. Nejenže jsou odborníky na kávu, ale kavárnám pomáhají také s rozjezdem, edukací baristů i s řešením každodenních problémů.

Tři otázky pro Petra Kvasničku

Jaký je svět výběrové kávy?

Káva mě neustále nepřestává překvapovat. Baví mě její příběh. Protože za tím, abychom my tady mohli mít skvělou kávu, stojí farmáři, dodavatelé, neskutečně srdceryvné příběhy lidí, kteří dřou úplně na opačném konci světa. To je jedna z věcí, která udržuje naši lásku ke kávě už přes deset let. A pak je to samozřejmě důraz na kvalitu.

Čím je pražírna Father’s výjimečná?

Myslím, že svou konzistentností, protože se snažíme každý druh kávových zrnek upražit tak, aby chuť byla pokaždé stejná. Chceme přípravu kávy lidem co nejvíce zpříjemnit, ať už je to poštovným zdarma, lidským přístupem nebo třeba poskytováním užitečných informací o kávovém světě na blogu.

Jak se vyrovnáváte s rizikem neúspěchu?

Já jsem se neúspěchu nikdy moc nebál. Beru to tak, že když to nevyjde, tak to nevyjde. Holt půjdeme dál a najdeme si něco jiného. Naše začátky nebyly jednoduché. Až pražírna byla ten projekt, ve kterém jsme se našli. Mám pocit, že když člověk chce, tak si cestu vždycky najde. Důležité je si stanovovat další cíle, aby člověk neusnul na vavřínech nebo nebyl opilý svým úspěchem.

Značku chtějí budovat hlavně udržitelně

Na budoucnost svého podnikání se manželé Kvasničkovi dívají s pokorou. Stále hledají nové způsoby, jak firmu vést více ekologicky, ekonomicky i sociálně udržitelně. „Posledních pět let neustále rekonstruujeme. Za tu dobu máme už třetí pražičku, protože jsme potřebovali navýšit kapacity. Počítám s tím, že nám současný stav bude stačit zhruba na 5 až 10 let. Pak se uvidí,“ říká Petr.

Jeho snem do budoucna je vytvoření sítě lidí, kteří se budou starat o jejich zákazníky po celé Evropě. Přál by si, aby dostávali stejnou péči, jakou mají ti v Česku. Zásadní pro něj ale je, aby značka s růstem neztrácela kvalitu a rodinnou atmosféru. A plány do daleké budoucnosti, třeba že předají svou firmu dětem? „Byl by to sen, ale je to ještě hodně daleko,“ říká Petr.

Jsem hrdý na to, co se nám podařilo vybudovat. Velkou odměnou je pro mě spokojenost lidí kolem – když vidím, že tuhle práci dělat chtějí a sami v tom nacházejí motivaci zlepšovat se,

říká Petr Kvasnička.

Ochutnejte výběrovou kávu z ostravské pražírny

  • Díky kávovému předplatnému objevíte ty nejzajímavější zrnka kávy.

  • Ke každému balíčku kávových zrnek máte dopravu zdarma.

  • Pro užitečné informace o kávě navštivte blog Father’s.

„Když vybíráme novou kávu, hledáme její sladké, ovocné a květinové tóny. Každá káva nás musí něčím výjimečným oslovit. Zároveň ale myslíme na to, aby si u nás mohl podle své chuti vybrat úplně každý,“ říkají Petr a Marie Kvasničkovi.