Seznam Talks ve spolupráci s
seznam TALKS

Baťa obouval nejen lidi, ale i auta. Na barumkách se jezdí od Česka až po Thajsko

Izabela Nováková

Z malé dílny ve Zlíně je dnes druhá nejprodávanější značka pneumatik koncernu Continental. Přesto otrokovická firma Barum zůstává věrná Baťově přístupu – dělat kvalitní věci za dobrou cenu.

aside

Magda Nagy zastává pozici ředitelky marketingové divize ve společnosti Continental Barum, která spadá pod koncern Continental AG. Její role zahrnuje odpovědnost za kompletní marketingové strategie a propagaci značek koncernu Continental na českém a slovenském trhu. Kromě běžné propagace produktů, jako jsou pneumatiky, se podílí i na projektech zaměřených na udržitelnost a aktivní životní styl. Součástí její práce je vedení kampaní, které propojují sportovní a ekologické aktivity.

Aleš Langer pro Barum pracuje už 40. rokem, nyní působí jako vedoucí zákaznického servisu. Je zodpovědný za poskytování technické podpory zákazníkům, zejména v oblasti pneumatik a jejich používání. Věnuje se také inovacím v oblasti pneumatik a podílí se na vývoji a testování nových modelů.

Tomáš Baťa byl v první polovině 20. století vizionářem, jehož věhlas překročil hranice Československa. Z rodinné firmy vybudoval obchodní impérium. Boty prodával například i v Kanadě, Indii či Brazílii. Zlín proměnil v moderní průmyslové město s jedinečnou architekturou a zázemím pro své zaměstnance. Jeho přístup k podnikání byl výjimečný – třeba i tím, že když nebyl spokojený s dodavateli, nahradil je vlastní výrobou.

To se promítlo i do jiných odvětví, než je obuvnictví. Když se náklady na železniční dopravu zvýšily, Baťa rozjel vlastní nákladní autodopravu. Narazil však na problémy s kvalitou zahraničních pneumatik. Náklaďáky musel často přezouvat, a to se prodražovalo. Do gumáren po celém světě proto vyslal experty, aby nastudovali jejich výrobu. V roce 1932 pak ve Zlíně vznikly první československé pneumatiky. Sám Baťa je testoval na vlastním voze.

Z výroby plášťů se brzy stalo samostatné a úspěšné odvětví Baťova impéria. Díky produktům, které splňovaly jeho heslo dobrá kvalita za nízkou cenu, z Československa postupně vytlačil konkurenci a ovládl trh. Pneumatiky Baťa obouvaly nákladní vozidla, osobní auta a závodila na nich i nejslavnější česká závodnice všech dob Eliška Junková. V roce 1948 se ale moci v Československu chopili komunisté. Zlín se stal Gottwaldovem a Baťovy firmy byly znárodněny. Z výroby obuvi vznikl Svit a továrny na pneumatiky se musely spojit s dalšími gumárenskými podniky. Název Barum je odvozený právě z počátečních písmen jejich názvů – Baťa, Rubena a Matador.

Důležité historické milníky v Barum

  • 1932 – Baťa vylisoval první pneumatiky

  • 1959 – Barum vyrábí první bezdušové pneumatiky

  • 1971 – Pořádá se první Barum rallye ve Zlíně

  • 1972 – Otvírá se výrobní závod v Otrokovicích

  • 1993 – Barum se spojil s německým koncernem Continental AG

Z Otrokovic do světa

Za komunismu barumky obouvala auta obyčejných lidí i limuzíny komunistických papalášů. Jenže po revoluci se lidé ohlíželi spíše po dříve nedostupných zahraničních značkách a Barumu začaly výrazně klesat prodeje. Firmě se zároveň příliš nedařilo uspět na zahraničních trzích. Proto se v roce 1992 rozhodla najít strategického partnera a investora.

„I tehdy se na to šlo tím typicky baťovským stylem. Barum vyslal své lidi do koncernů gumárenského průmyslu po celém světě a ti zjišťovali, kdo přistoupí na dvě zásadní podmínky. Zachovat značku Barum i výrobu v Otrokovicích. Takovou nabídku nám dal jen Continental AG,“

přibližuje Aleš Langer, který je v Barumu už 40 let a nyní působí jako vedoucí zákaznického servisu a podílí se i na vývoji nových modelů.

Díky silnému obchodnímu zázemí se pak barumky postupně rozšířily do celého světa. Narazit na ně můžete v Thajsku stejně jako ve Švédsku či Spojených arabských emirátech. V rámci koncernu, pod který spadá i slovenský Matador či rakouský Semperit, jsou druhou nejprodávanější značkou. Stále se ale drží původního hesla – vyrábět kvalitní pneumatiky za dobrou cenu.

Každé páté auto jezdí na barumkách

Spojení s koncernem Continental přineslo Barumu značnou technologickou výhodu. Zatímco dříve byl podnik schopný vyvinout nový design pneumatiky pouze pro tři rozměry, nyní dokáže uvést na trh model ve stovce různých rozměrů. „Kteroukoli technologii z Continentalu můžeme využít i pro Barum. Když se strategicky rozhodneme, že budeme mít barumky ze soft směsí, tak je vyrobíme během několika měsíců. A to se dnes už děje. Začínáme vyrábět pneumatiky Barum ze soft compound směsi pro skandinávské země Barum Polaris Nord a Barum Polaris Ice, která je dokonce opatřena hroty,“ vysvětluje Aleš Langer.

Hledáme jiné výrobní cesty, nové a neotřelé,

říká Magda Nagy.

V Otrokovicích se dnes ročně vyrobí zhruba 21 milionů pneumatik, pracuje tu 5 500 lidí a každé páté auto na českých silnicích jezdí na barumkách. V Otrokovicích má firma také vlastní Research and Development oddělení. „Jde zhruba o stovku lidí, kteří pracují i na vývoji pneumatik domácí značky Barum – od bočnice přes konstrukce až po dezény,“ přibližuje marketingová ředitelka Magda Nagy.

Koncern má i specifický přístup k pneumatikám pro elektroauta. „Naše pneumatiky jsme vyladili tak, aby byly dobré pro jakýkoli motor. Ať už je to auto se spalovacím motorem, hybrid nebo elektrické. Jediná věc, podle které se řidič musí řídit, je specifikace, kterou má v technickém průkazu. Tedy aby měl správný rozměr a váhový i rychlostní index,“ dodává Magda Nagy.

Pampeliškové pryže

Výrobci pneumatik dnes hledají alternativy k tradičním výrobním postupům a surovinám. „Nové regulace a trendy v udržitelnosti nás tlačí k tomu, abychom hledali jiné výrobní cesty, nové a neotřelé,“ říká Magda Nagy. Jako příklad uvádí kostru pneumatiky, kterou tvoří i textilní výztuž z polyesteru. Tu dnes firma umí vyrobit z použitých PET lahví. Na jednu pneumatiku jich spotřebují asi deset. Koncern Continental využívá i recyklovanou ocel a nyní pracuje ve spojení s německými univerzitami na alternativě přírodního kaučuku. Jako alternativu zkoumá pampelišku asijskou, jejíž kořeny obsahují kaučuk s velmi podobnými vlastnostmi.

Celoročky se hodí pro druhé auto v rodině

Firma svou nabídkou dlouho vyznávala tradiční přístup, že v létě se jezdí na letních a v zimě na zimních gumách. Kvůli měnící se situaci na trhu ale svůj přístup přehodnotila. „Dříve jsme se tomu hodně bránili, ale pak naši vývojáři navrhli celoročky, které jsou dobré a většina běžných řidičů rozdíl nepozná,“ přibližuje Magda Nagy. Vhodné jsou zejména pro ty, kdo najezdí zhruba pět tisíc kilometrů ročně a pohybují se převážně v městském prostředí a na udržovaných silnicích. Podle Magdy Nagy je to ideální řešení pro druhá a třetí auta v rodině, kterých je v České republice spousta.

„Pořád je to určitý kompromis. To, co na sněhu řeší dezén a lamely, musíte dohánět směsí a naopak. Do celoroční pneumatiky nemůžete dát tolik lamel, protože by v létě nefungovaly,“

říká Aleš Langer.

Podle Aleše Langera vývojáři sice posouvají hranice dál, ale stále platí, že pokud někdo musí vyjet za každého počasí, tak nejlepší variantou je v zimě i v létě přezouvat. Běžný řidič, který jezdí jen po udržovaných silnicích v běžném provozu bez extrémních situací, ale i podle něj už rozdíl nepozná. V Česku už celoroční pneumatiky používá zhruba 9 procent řidičů a podle Barumu jde o rostoucí trend. „Nesmíme ale zapomínat, že máme zákon, který stanovuje minimální hloubku dezénu pro jízdu v zimě,“ dodává.

Vypadají stejně, ale jen na první pohled

Výroba zimních pneumatik představuje technologicky náročnější a dražší proces než těch letních. Hlavní rozdíl spočívá v komplexnosti dezénu a použití lamel. Zimní pneumatika jich může obsahovat i 3 500, a to až v 70 různých typech. Do formy se vkládají ručně, což se odráží i ve větší výrobní náročnosti a následně i vyšší ceně zimních pneumatik.

Pneumatiky testují profíci i běžní řidiči

Každý nový typ pneumatiky – a to nejen značky Barum – prochází před nasazením do sériové výroby důkladným prověřováním. Jedna část probíhá poblíž Hannoveru, druhá v Otrokovicích. Gumy se v Německu nejdříve zkouší ve virtuálním prostředí. Bez toho, aniž by se musely vyrábět drahé prototypy, se zjišťuje, zda vlastnosti navrhované pneumatiky obstojí i v náročných podmínkách. „Výroba je tak efektivnější a zároveň se ušetří peníze i materiály na výrobu stovek prototypů, takže je to ve výsledku i ekologičtější,“ přibližuje Magda Nagy.

V areálu otrokovické továrny Barum pracuje přes pět tisíc zaměstnanců.

V areálu otrokovické továrny Barum pracuje přes pět tisíc zaměstnanců.

Do fyzického testování se pak obvykle posílají už jen dva nebo tři vzorky, které obstály v tom virtuálním. Lidský faktor však zůstává důležitou součástí dlouhodobého vyhodnocování kvality gum. V Otrokovicích má Barum testovací oddělení s přibližně 60 řidiči. Jezdí se v běžném provozu a na přesně daných trasách. Během jedné směny každý z nich odřídí 600 kilometrů a jejich styl jízdy monitoruje GPS a další systémy.

Na jednom prototypu je potřeba mít najeto celkem 20 000 kilometrů,

říká Aleš Langer.

V Barumu nicméně testování nekončí v okamžiku, kdy se nová pneumatika dostane na trh. „Na sociálních sítích pozveme lidi, aby se stali zkušebním řidičem nové řady dezénu. Naši mechanici jim pak auta přezují a vyladí podvozek. Pak už jen pravidelně měříme ubývání dezénu a bereme si zpětnou vazbu od řidiče,“ přibližuje Magda Nagy. Toto testování slouží automobilce především k získávání podnětů, které využívá při vývoji nových pneumatik.

Barumky omlazují svůj vzhled

Tradiční česká značka nyní prochází proměnou. Mění svůj vzhled, logo a zaměřuje se také na mladší generaci řidiček a řidičů. Nezapomíná ale ani na své dlouholeté příznivce. „Věrné fanoušky zase chceme ubezpečit o tom, že spolehnout se na pneumatiky Barum je správné rozhodnutí, protože za nimi stojí kilometry zkušeností,“ přibližuje Magda Nagy.

To promítá také do hesla Miles of Experience, které má vyjadřovat kilometry zkušeností řidičů, konstruktérů i vývojářů. Ty nyní představuje nová pneumatika Polaris 6. Barum věří, že s ní naváže na oblíbenost i prodejní úspěchy předcházející generace, tedy pneumatiky Barum Polaris 5. Právě tento model po mnoho let ovládal žebříčky popularity prodejního portálu Heureka mezi zimními plášti na osobní auta.

Barum je spolehlivým partnerem na cestách

  • V loňském roce získal titul Nejdůvěryhodnější značka v segmentu pneumatik.

  • Má více než 75 let zkušeností s výrobou pneumatik.

  • Pneumatiky se vyrábějí v Otrokovicích a jsou důkladně testované na českých silnicích.

  • V nabídce má pneumatiky pro různé typy vozidel i jízdní podmínky.